20 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Потвърдена е революционна теория за свръхпроводимостта

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 март 2016 в 08:47146200
Магнитната левитация е само едно от многото свойства на свръхпроводящите материали.

Свръхпроводимостта, от която очакваме да преобърне нашия свят със суперевтин ток, има голям проблем, защото засега изисква изключително ниски температури.

Една нова теория, която току-що бе потвърдена, може да скъси пътя до високотемпературната технология на свръхпроводимост.

Когато се охладят някои материали под определена критична температура, стават свръхпроводници. Те внезапно започват да пропускат ток с нулево съпротивление, благодарение на това, че електроните образуват двойки електрони с противоположни спинове и се движат през материала без отблъскване помежду си.

"Аз предположих, че такова поведение се случва, защото е налице необичаен фазов преход заради контурните токове, които текат в рамките на материала. Това бе много смела хипотеза, защото никога не е наблюдавано такова поведение ", заяви проф Чандра Варма, професор по физика и астрономия в Университета на Калифорния в Ривърсай, пред IFLScience.

Теорията, че формирането на двойки електрони с нулев спин се дължи на вътрешни електрически токове, за първи път е предложена през 1989 г. от проф Чандра Варма, а сега той и колегите му от Китай и Корея успешно са я доказали.

В експеримент, проведен в Националната лаборатория за свръхпроводимост в Пекин, е използван лазер за прецизно измерване на енергията на връзката между електроните. Стойностите са толкова точни, че позволяват да се докаже, че Варма е бил прав през цялото време. Резултатите са публикувани в последния брой на Science Advances.

Критичната температура за всички свръхпроводящи материали е все още значително под нулата, дори най-"горещите" свръхпроводници трябва да се охлаждат до температура от -70ºC.

"Благодарение на моята теория може да се предскажат точно параметрите, които даден материал трябва да има, за да получим по-високотемпературни свръхпроводници," заяви Варма. "Как могат химиците и експериментаторите (които ще направят тези материали) да постигнат тези параметри? Аз не мога да кажа, но теорията указва определени направления.

Още от : Физика