14 май 2021

Амазонски пилета се преструват на гъсеници, за да се защитят от хищници (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 февруари 2015 в 11:41 58010

Малките на една амазонска птица много наподобяват по цвят и форма на космати отровни гъсеници, живеещи в местните тропически планински гори. Благодарение на милиони години еволюция, те са придобили този вид, който им помага да се предпазят от вниманието на хищниците, пишат орнитолози в статия, публикувана в списание American Naturalist, съобщава изданието Science News.

Възрастните на птицата сива аулия (Laniocera hypopyrra) от разред Врабчоподобни са невзрачни - около 25 см, сиви с няколко кафеникави петна по раменете. "Скучна," признава Густаво Лондоньо (Gustavo Londoño) от Universidad Icesi в Кали, Колумбия. "Но пилетата, когато са малки и още не могат да излизат от подобните на чаши листни гнезда, са с ярки, привличащи вниманието цветове. Скорошно проучване показва, че около 80% от гнездата в района се атакуват, но вида на пилетата обезкуражава хищниците", казва Лондоньо.

Малките на амазонската птица сива аулия в гнездото си.

Наблюдавайки потомството на Laniocera hypopyrra, Лондоньо и колегите му забелязали, че те бавно периодично си движат главата наляво-надясно, което веднага им напомнило поведението на много от косматите гъсеници, които със своят ярък цвят сигнализират, че са отровни. Това ги навело на идеята, че пилетата може да имитират един или повече от местните видове от отровни гъсеници като по този начин се опитват да се предпазят от хищниците. За да докажат тази идея, орнитолозите започнали да събират гъсеници на местните пеперуди и бързо намерили образеца на подражание, който се оказа ларвите на пеперудите от сем. Megalopygidae.

'Отровната гъсеница, която имитират пиленцата Laniocera hypopyrra.

"При мимикрията на Бейтс безобидно животно с окраската и/или поведението си наподобява друго, което е отровно или по някакъв начин опасно. Тя се наблюдава по-често при безгръбначните животни и доста по-рядко при гръбначните. При птиците са известни само два примера, единият от които са малките на сивата аулия" - обяснява Българска орнитологическа централа - ИБЕИ, БАН.

07 май 2021 в 00:092667