Астронавтите от Аполо са по-изложени на сърдечни болести

43% от починалите астронавти от Аполо, са починали вследствие на болно сърце

Катя Димитрова Последна промяна на 01 август 2016 в 14:00 9191 0

Кредит pics-about-space.com

Членовете на космическата програма Аполо изпитват по-високи нива на сърдечно-съдови проблеми, за които се смята, че са причинени от излагането им на космическа радиация, сочи ново изследване на Университета на Флорида.

В нов доклад, професор Майкъл Делп (Michael Delp) обяснява, че мъжете, които са пътували в дълбокия космос като част от лунните мисии, са били изложени на високи нива на космически лъчения, които не са наблюдавани при други космонавти. Това излагане сега се проявява като сърдечно-съдови проблеми, пише Science Daily.

"Ние знаем много малко за ефектите от космосическата радиация върху човешкото здраве, особено върху сърдечно-съдовата система", казва Делп. "Това ни дава първи поглед в нейните неблагоприятни ефекти върху хората", посочва ученият.

Това е първото проучване, което изследва смъртността на астронавтите от Аполо. Програмата действа в периода 1961-1972 г. с 11 пилотирани полети в космоса между 1968 г. и 1972 г. Девет от тези мисии достигат отвъд орбита на Земята, в дълбокия космос. Програмата е най-популярна с кацането на Луната, както и с провалената мисия на Аполо 13, която вдъхнови популярния филм от 1995 г. на Рон Хауърд.

Изследванията на Делп са предназнаени за Съединените щати и други държави, както и частни организации, правят планове за пътешествия в дълбокия космос. НАСА разкри плановете си за американските орбитални мисии около Луната от 2020 до 2030 г. като подготовка за пилотиран полет до Марс. Русия, Китай и Европейската космическа агенция също планират лунни мисии. И компанията SpaceX, собственост на Илън Мъск, обеща да изпрати хора на Червената планета до 2026.

Като група, астронавтите са високо образовани и имат достъп до върховите постижения на медицината, което означава, че техните здравни резултати като цяло трябва да по-добри, отколкото на останалото население. Но те са живели в много по-различни условия.

Майкъл Делп установява, че 43% от починалите астронавти от Аполо, са починали вследствие на болно сърце. Това е число, от четири до пет пъти по-високо, отколкото при космонавтите, пътували в ниска околоземна орбита, или самолетните пилоти.

От 24-те мъже, които са летели в дълбокия космос на лунните мисии на Аполо, осем са загинали, а седем са били включени в изследването. Осмият - Едгар Мичъл - починал след като анализът на данните е бил завършен.

Екипът изложил мишки на същия вид радиация, която астронавтите са преживели. След шест месеца - еквивалент на 20 човешки години - мишките показат увреждане на артериите, за което е известно, че води до развитието на атеросклеротични сърдечно-съдови заболявания при хората.

"Това, което показват данните от експериментите с мишки е, че радиацията в дълбокия космос е много вредна за сърцето“, заключава Делп.