19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Атмосферата на Йо се свива по време на затъмнение

Изследване разкрива замразяващия ефект на сянката на Юпитер върху вулканични газове на спътника му

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2016 в 13:2018650
Представа на художник за Йо по време на слънчево затъмнение зад Юпитер. Снимка: Southwest Research Institute

Научен екип от Югозападния изследователски институт в Сан Антонио, Тексас, е документирал промени в атмосферата на Йо, вулканично активен спътник на Юпитер, когато гигантската планета хвърля сянка над повърхността на своята луна по време на ежедневните затъмнения, съобщава сайтът на института.

Резултатите от проучването са публикувани в статията "Колапсът на първичната атмосфера на Йо при затъмнение на Юпитер" (The collapse of Io's primary atmosphere in Jupiter eclipse) в списанието Geophysical Research.

Йо е най-вътрешната от четирите големи луни на Юпитер, открити от Галилео през 1610 г. Тя не е място, на което бихте искали да се заселите, защото това е най-вулканично активното небесно тяло в Слънчевата система, а също и след Слънцето и Венера е най-горещото място в нашата Слънчева система. За разлика от земните вулкани, вулканите на Йо бълват сяра (S) и серен диоксид (SO2). Следователно Йо има тънка атмосфера от серен диоксид.

Сега последното изследване на учени от Югозападния изследователски институт показва, че тази екзотична атмосфера се свива или както те казват "колапсира", защото серния диоксид в нея замръзва върху повърхността на спътника. Това се случва всеки път, когато Йо е в сянката на Юпитер и два часа не получава слънчева светлина. Това се случва при всяка обиколка на Йо около Юпитер, която трае 1.7 земни дни

През тези два часа на "затъмнение" температурата на Йо пада от -150 ° C до почти -170 ° C. Когато спътника се огрее от слънчевата светлина и температурата се повиши, атмосферата започва да се възстановява. За да установят това, учените са използвали спектрографа Texas Echelon Cross Echelle Spectrograph (TEXES), свързан към осемметровия телескоп Gemini в Хавай.