Българските физици отбелязаха 120 години на съюза си

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 март 2018 в 00:00 8155 0

Академик Александър Петров, председател на Съюза на физиците в България.

В приповдигнат дух с много заслужена гордост и оптимистичен поглед към бъдещето на физиката и науката в нашата страна бе отбелязан Деня на физиката, 29 март и 120-ата годишнина от създаването на Българското физико-математическо дружество (БФ-МД) - предшественик на Съюза на физиците и на Съюза на математиците в България.

Аулата на Софийския университет „св. Климент Охридски“ събра много учени - университетски преподаватели и от  сродните институти на БАН, представители на академичната общност, научни съюзи и фондации.

Академик Александър Петров, председател на Съюза на физиците в България (СФБ), откри тържеството и поздрави колегите си. Той обяви, че 29 март, денят в който е приет устава на БФ-МД, е определен от СФБ и за Ден на физиката.

Тон и настроение даде великолепният музикален поздрав на академичния хор „Ангел Манолов“.

Бе прочетено поздравлението за годишнината от президента Радев, в което бе подчертан "неоспоримия принос на българските постижения в областта на физическите теоретични и приложни научни дисциплини в световен мащаб".

"Вярвам, че успехите на българската научна школа както в областта на фундаменталната физика, така и в приложните й сегменти, допринасят за развитието и технологичния напредъки мотивират младите умове"- заявява президентът.

"120 години е възраст, коята ясно показва, че науката има дълбоки корени в нашата страна" - пише в поздравлението проф. дфн Анастас Герджиков, ректор на Софийския университет "Климент Охридски", от името на академичното ръководство на най-старото и авторитетно висше училище в България. В писмото бе отбелязано, че "българските физици са част от световния научен елит и доказателство за това е не само фактът, че сред най-цитираните български учени преобладават представителите на този клон на науката". Ректорът изрази гордостта си, че "възпитаници на Физическия факултет на СУ работят активно в България и по света и подготвят следващото поколение учени, следващите носители на престижни награди".

Проф. Иван Димов - зам. министър на на образованието и науката и самият той специалист по изчислителна квантова физика приветства българските физици от името на министерството. Той отбеляза, че "огромни са перспективите и ролята на физиката и математиката за развитието на съвременната цивилизация като започнем от космическите изследвания, минем през решаването на проблемите на енергетиката, в технологиите, биофизиката".

От името на Българската академия на науките зам. председателят на БАН и президент на Балканския физически съюз акад. Александър Петров поздрави своите колеги като подчерта, чесъюзът на българските физици е основан в зората на науката в България. "Физиката има и днес решаваща роля в съвременния свят в прогреса на технологиите и в изграждането на основните представи на света" - заяви той.

Проф. Диана Петкова, председател на Съюза на учените в България, заяви:

"Юбилеят на една от най-старите у нас неправителствени организации е достоен за уважение. Дружеството се създава едва 20 години след Освобождението на България и само 10 години след основаването на Софийския университет – когато започва култивирането на по-високи духовни ценности и чрез него за пръв път у нас се заражда една среда, която подпомага развитието на физико-математическите науки у нас в теоретично и методично отношение, стимулира към усършенстване и творчество".

Тя подчерта, че този ден е "още една възможност за равносметка на изминалия път, повод да си спомним днес за поколенията физици, отставили своя незаличим отпечатък със своите постоянни търсения, ценни открития и научно наследство". Сред основателите на БФ-МД е първият професор по физика в нашата Алма Матер, авторът на първата публикация по физика на български език от името на Висшето училище в София през 1891 г., Порфирий Бахметиев, а през годините сред председателите му е акад. Георги Наджаков – една знакова фигура не само за физиката у нас, но и българската наука.

Най-сърдечни поздравления бяха отправени от проф. дмн Николай Николов, председател на Съюза на математиците в България, от името на сдружението като подчерта, че тази годишнина бележи "общото  начало" на двата съюза преди 120 години.

"Дълги години сме вървели заедно, независимо че от 1971 година сме самостоятелни сдружения. Математиката и физиката са като скачени съдове. От една страна, само след като едно явление бъде изследванои описано с математически модел, можем да сме сигурни във валидността на теорията. От друга страна, почти винаги физическата интуиция изпреварва строгата математическа обосновка".

"Нека си пожелаем заедно да успеем, да издигнем равнището на науката и образованието в нашата страна и дадем възможност на талантливите млади българи да открият, развият и реализират способностите си по най-добрия начин".

Деканът на Физическия факултет на СУ проф. дфн Александър Драйшу пожела на колегите си "все по-успешна работа и реализиране".

От името на Съюза на химиците в България проф. д-р Адриана Любомирова Тафрова-Григорова приветства физиците с юбилея и се пошегува, че "химията е физика на външния слой на атома".

Поздравления по случай юбилея поднесоха от Агенцията по ядрено регулиране, екип "Нови мощности" и фондация "Еврика", чиято цел е поощряването на младите хора да се занимават с природни науки.

Може би мнозина помнят книгата "Физиците се шегуват" и те наистина продължават да гледат на света и себе си с чувство за хумор. Пенка Лазарова от Съюза на учените в България и редактор в сп. "Наука", печатан орган на СУБ, прочете стихотворението на Елена Кашчиева "Физиците".

Физиците

Физиците са нестандартни хора,
те чудаците са от отбора.
Предлагат своите идеи най-невероятни,
за микрокосмоса, дори за необятното.

Между физиците се срещат хора обаятелни,
нерядко стават даже личности влиятелни,
но никога не спират те да се шегуват,
умеят да се веселят и да общуват.

Голяма част от тях са оптимисти.
Понякога си падат даже и артисти,
но за науката дълбоко те милеят,
душите им за физиката греят.

Физиците са все галантни кавалери.
Почтителни са към жените и не лицемерят.
На любовта подвластни са – не се срамуват,
и смели са - от флиртове не се страхуват.

Физичките въобще не са за пренебрегване -
и с ум, и с красота привличат едновременно.
Те безпроблемно справят се с живота:
не им е пречка на науката хомота.

Историята

Доклад за историята на Българското физико-математическо дружество (ФМД) за дейността му от 1898 г. до 1950 г. изнесе Ганка Камишева, доцент в Института по физика на твърдото тяло при БАН.

проф. Емануил Иванов

По инициатива на професор Емануил Иванов, през март 1897 г. се свиква събрание във Физико-математическия факултет на Висшето училище (днес Софийски университет „св. Климент Охридски“), на което професорът излага мотивите за учредяване на Физико-математическо дружество. Присъстващите 39 души преподаватели и учители одобряват идеята.

На 29 март 1898 г. се приема устава на дружеството в София е приет на извънредно заседание, а през април се провежда и първото събрание на ФМД. Тази дата се приема за рождена дата на Физико-математическото дру­жество  в София.

През 1900 г. се взема решение да започне издаването на Годишници на ФМД, с цел членовете да получават сведения за живота и дейността на Дружеството. Идеята е Годишникът да съдържа в сбита форма разискванията в събранията, резюмета от изнасяните сказки и реферати, научни съобщения и пр. Излизат само два тома на Годишника (1900–1902).

Скоро става ясно, че за учителите по математика и физика е по-полезно да се издава месечно списание с научно-педагогически характер, чрез което те да следят развитието на физико-математическите науки, но и да бъде техен методически помощник в пряката им работа. Така през 1904 г. започва да излиза Списание на Физико-математическото дружество в София.

През октомври 1950 г. Софийският народен съд завежда дело срещу БФ-МД, че дублира целите на Министерството на народната просвета и други съюзи и че нару­шава законите на държавата. Дружеството е закрито.

Историята на Съюз на физиците в България в периода 1971-2018 бе продължена от професор Иван Лалов, председател на СБФ (1992-2001), председател на Балканския физически съюз (2203-2006).

През 1960 г. Физико-Математическото Дружество (ФМД) е възстановен със секции във всички окръжни градове.

ФМД се разделя през 1971 г. на Българско физическо дружество (БФД) и на Българско математическо дружество (БМД). Разделянето става по инициатива на математиците. Професор Иван Лалов с известното си чувство за хумор обясни, че на математиката този дълъг брак с физиката й е омръзнал и се е впуснала в полигамни връзки и с химията, биологията и други науки.

Тържеството завърши достойно с лекцията "Слово за Стивън Хокинг" на Стойчо Язаджиев, професор във Физическия факултет на СУ.