Без пакости, само лакомства: Супер ярки полярни сияния за Хелоуин

Полярни фойерверки за Хелоуин? Това може да се случи, в зависимост от това къде живеете.

Ваня Милева Последна промяна на 31 октомври 2022 в 00:01 5074 0

На 28 октомври 2021 г. Слънцето избухна със "значима" слънчева експлозия Х1 - най-интензивният клас изригвания. Въпреки че самото изригване удари Земята осем минути и половина по-късно, бе освободено и съпътстващо изхвърляне на коронарна маса .

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА засне този филм на слънчево изригване - както се вижда от яркия изблик в долния център на Слънцето - на 28 октомври 2021 г. Кредит: NASA/SDO

По-бавно движещото се изхвърляне на коронарна маса (CME) пристига на 30 октомври и когато се сблъсква с магнитното поле на Земята, е възможна силна геомагнитна буря вероятно на 31-ви, докато Земята продължава да преминава през следите на CME.

Това би трябвало да доведе до зрелищни полярни сияния в двете полукълба - Аurora Вorealis на север и Аurora Аustralis на юг.

Текущ аврорален овал повреме на написването на статията. Кредит: NOAA/Ovation

В миналото този тип изригвания са предизвиквали полярни сияния, видими с невъоръжено око чак до 50° географска ширина, според SpaceWeather.com.

Клас Х обозначава най-интензивните изригвания (най-малките изригвания са клас А), а номерът дава повече информация за силата му.

Х2 е два пъти по-интензивен от Х1, Х3 е три пъти по-интензивен и т.н. Изригванията, които са класифицирани като Х10 или по-силни, се считат за необичайно интензивни, но Х1 все пак се счита за голямо изригване.

Напоследък Слънцето е активно, както можете да видите на този филм от данни на SDO, обработени от Шон Доран (Seán Doran).

Слънчевите изригвания може да изглеждат като далечни събития, но те могат да повредят сателити и дори наземни технологии и електропреносни мрежи на всеки 11 години, когато Слънцето достигне максималната си активност. Тогава те стават по-големи и по-чести, а това увеличава шансовете някое от тях да засегне значително Земята.

Как се образуват слънчевите изригвания

Слънчевите петна са области на Слънцето, в които има интензивни магнитни полета. Те са толкова интензивни, че пречат на топлината от вътрешността на Слънцето да достигне до повърхността, което ѝ придава по-тъмен вид и по-ниски температури от околните региони.

Магнитното поле е свързано със слънчевите петна и внезапната промяна или пренасочване на енергията може да предизвика експлозии под формата на радиация, известна като слънчево изригване, или облак от плазма, наречен изхвърляне на коронална маса (CME).

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab Слънчевите петна са области на Слънцето, където магнитното поле временно е много по-силно от околните области. Тези магнитни сили блокират потока на горещ газ от вътрешността на Слънцето, което прави слънчевите петна много по-хладни от заобикалящата ги среда. Слънчевите изригвания се случват, когато линиите на магнитното поле в близост до слънчеви петна се реорганизират експлозивно.

Тази мощна енергия от Слънцето би могла да повлияе на земната атмосфера и магнитното поле, откъдето идват красивите светлини на полярното сияние и разрушителното му въздействие върху спътниците, космическите кораби, радиокомуникациите, навигационните системи и дори върху електрическите мрежи, ако са твърде интензивни.

Но не всички слънчеви изригвания са еднакви. Те се категоризират в зависимост от силата им, като например класове А, В, С, М и Х.

Подобно на скалата на Рихтер за земетресенията всяка буква представлява десетократно увеличение на енергията, така че X е десет пъти повече от M и сто пъти повече от C. Във всеки буквен клас има по-фина скала от едно до девет.

Слънчевите изригвания от клас А се считат за най-слабите, докато слънчевите изригвания от клас Х са най-силните. Обикновено и слънчевите изригвания от клас М, и от клас Х са достатъчно силни, за да могат учените да обявят тревога във връзка с космическото време.

Най-мощната регистрирана избухналата слънчева експлозия е от 2003 г. по време на последния слънчев максимум, тя е толкова мощна, че претоварва измервателните сензори, които прекъсват при Х17, а по-късно изригването е оценено на около Х45.

Сега могат Слънцето се наблюдава внимателно от всички страни и в много различни дължини на вълните. Това покритие помага на учените да предвиждат и откриват космически метеорологични събития като изригвания и CME с все по-голяма точност. Така ще могат да се направят предварително предупреждения за правителствата и компаниите да предприемат мерки за защита на технологичната си инфраструктура, така че най-лошите неща никога да не се случат.

Източник: The Sun Blasted Out a Huge Flare and CME; We Could See Auroras on Halloween, Universe Today