"Бледа червена точка" - проект за фотографиране на земеподобната планета в Алфа Кентавър (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 ноември 2016 в 11:22 3997 0

Наскоро стартира нов проект, който има за цел да заснеме директно най-близката подобна на Земята планета до една от звездите на системата Алфа Кентавър.

Проектът, наречен Project Blue, използва сайта на групово финансиране Kickstarter. Организаторите искат да съберат един милион долара, за да разработят телескоп, който може да се постигне това.

При успех ще преминат към втория етап на проекта, изграждането на телескопа и коронограф (съоръжение, което засенчва ярката светлина на звездите, така че да се видят планетите). Този втори етап се оценява на 4 милиона долара.

Когато телескопът стане готов, тогава ще трябва да се изнесе в космоса, за да изпълни мисията си. За това ще са необходими още 50 милиона долара, с които стават общо скромните 55 милиона - нищожна сума в сравнение с цената от 8 милиарда долара за космическия телескоп James Webb, наследник на телескопа "Хъбъл", който ще стартира през 2018 г.

Има една звезда, която е най-близо до нас, Проксима Кентавър, където косвено е открита подобна на Земята планета, Проксима Центавър b.

Проектът ще използва модерна оптична технология, наречена "директно изобразяване", при което се затъмнява светлината от звездите в Алфа Кентавър, което дава възможност да се видят всички околни планети. Работи се във видима светлина, което ще помогне на екипа да събере данни за техния състав, характеристиките на атмосфера и на повърхността, особено за евентуалното наличие на океани.

"Ако планетата се появи в синьо - подобно на "бледата синя точка" - снимката на Земята, направена от Voyager на ръба на Слънчевата система през 1990 г. - това може да подскаже наличието на течни океани и достатъчно атмосфера. Ние ще можем да видим първите индикации за нейната способност да поддържа живот" - пишат учените, които стоят зад проекта.

Междувременно вече са събрани повече от 70 000 $ за финансиране на проекта, което е далеч от целта от 1 милион за реализацията му. Но все още има около месец - 21 декември е датата на приключване на кампанията.

Видеото обяснява повече за Project Blue.