Червейните дупки ще излъчват странни гравитационни вълни

Хипотетичните тунели в пространство-времето могат да показват индикации в данните LIGO и Virgo

Ваня Милева Последна промяна на 31 юли 2020 в 08:53 19158 0

Детекторите за гравитационни вълни вече са забелязвали загадъчни черни дупки. Но може следващо нещо да е още по-странно: червейни дупки.

Черна дупка, попадаща в такава червейна дупка, също би излъчвала гравитационни вълни, но те биха изглеждали по-различно от тези, излъчвани, когато се сливат две черни дупки. Теоретично детекторите LIGO и Virgo биха могли да регистрират такива вълни.

Какво представляват червейните дупки?

Накратко, червейната дупка, наричана някога мост на Айнщайн-Розен, е вид пряк път между две отдалечени точки във Вселената или, в крайния вариант, преход от една вселена в друга. Засега няма доказателства, че подобни обекти съществуват. Единственото, което може да се каже за тях в момента, е, че те не са изключени от Общата теория на относителносут и че изглеждат феноменално в холивудските научнофантастични продукции.

Отвън червейните дупки могат да изглеждат като черни дупки, но те се различават по това, че когато нещо попадне в черна дупка, то остава там. Когато нещо попадне в тунела, може да прелети през него на другата страна.

"Това са спекулации със сигурност, с главна буква С", казва физикът Уилям Габела (William Gabella) от Университета Вандербилт в Нешвил.

Въпреки това, ако съществуват, сега изследователите разполагат с инструментите, които биха могли да позволят да бъдат открити, казва Уилям Габела.

Ако черна дупка попадне в червейна дупка ...

Габела и колегите му анализират случая на черна дупка, пет пъти по-голяма от масата на Слънцето, обикаляща около червейна дупка на 1,6 милиарда светлинни години от Земята.

Според изчисленията черната дупка, обикаляща около тунела, постепенно ще се върти спирално надолу към него, точно както се случва в двойна система ор черни дупки. Първоначално гравитационните вълни, излъчвани по този начин, биха изглеждали идентични на стандартните гравитационни вълни, излъчвани от две черни дупки.

Честотата им би се увеличила до края на една висока нота.

Обаче щом стигне до центъра на червейната дупка, черна дупка ще премине през нея. Изследователите решават да проучат какво ще се случи, ако след такъв полет се появи например в друга вселена. В такъв случай гравитационните вълни в първата Вселена изчезват рязко. Във втората вселена черната дупка би се изстреляла от другата страна на тунела, само за да се върне обратно в нея. Тогава тя ще се появи отново във вселената, докато преминава през тунела.

Ако подобна черна дупка се върне, тя първо би излязла спирално от тунела, може би излъчваща противоположен на класическия модел на гравитационните вълни, а след това отново би влязла в него. С течение на времето, докато прескача между двете вселени, излъчвайки последователни изблици на гравитационни вълни и в двете, прекъснати от тишина, тя ще излъчва енергия, докато най-накрая приключи пътуването си в средата на тунела.

Такъв модел на гравитационна вълна не може да се появи за двойка черни дупки. Така че това би бил ясен сигнал, че имаме работа с червейна дупка, отбелязва Деян Стойкович (Dejan Stojkovic), физик от университета в Бъфало в Ню Йорк.

Гравитационновълновият детектор LIGO

Детекторите LIGO в САЩ и Virgo в Италия откриват гравитационни вълни, т.е. пулсациите от пространство-времето, излъчвани при сливане на черни дупки и плътни остатъци от масивни звезди, така наречените неутронни звезди. Тези обекти, преди да се слеят в едно, спирално се приближават един към друг все по-бързо и по-бързо, излъчвайки огромни количества енергия под формата на гравитационни вълни. Губейки енергия, докато излъчват тези вълни, те постепенно се приближават една до друга и с течение на времето се сливат в един по-масивен обект.

От 2015 г. насам са регистрирани вече над дузина такива сигнали и с времето учените ще започнат да търсят по-необичайни гравитационни вълни. Може би в един момент ще бъде възможно да се регистрира преминаването на черна дупка през червейна такава. Това не е невъзможно ... може би си заслужава да се провери, за всеки случай.

LIGO

Справка: J.B. Dent et al. The sound of clearing the throat: gravitational waves from a black hole orbiting in a wormhole geometry. arXiv:2007.09135. Posted July 17, 2020.

A black hole circling a wormhole would emit weird gravitational waves, ScienceNews