20 октомври 2021

Чудовищни видри са бродели по земята преди 6 милиона години

Видът е бил голям колкото вълк и се смята за най-голямата видра, обитавала някога планетата.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 януари 2017 в 14:05 42270
Концепция на художник за огромния вид видра. Снимка: Cleveland Museum of Natural History

Фосили на гигантски вид видри, които са живели преди повече от шест милиона години, са открити в провинция Юнан в Китай, съобщи Science.

Видрата Siamogale melilutra се смята за най-големият вид, някога живял, тежал е около 50 кг и приблизително с размер на вълк.

Фосилите са открити от палеонтолози от Кливландския музей по естествена история и Природонаучния музей на Лос Анджелис. Частични скелети на три екземпляра са открити в късномиоценски лигнитни отложения, включително почти пълен череп и челюст. Анализите на фосилите са публикувани в The Journal of Systematic Paleontology.

Изследователите проведоха компютърна томография на черепа, за да направят реконструкция на вида. "Черепът е неочаквано пълен, но е сплескан по време на фосилизацията. Костите са толкова деликатни, че не може да възстановим физически черепа. Вместо това ние сканирахме образеца и почти го реконструирахме, с помощта на компютър", - обяснява съавторът на проучването Денис Су (Denise Su).

Череп на Siamogale melilutra. Cleveland Museum of Natural History

Според анализа видът има глава, подобна на тази на видра или язовец, а зъбите му повече напомнят на тези на язовеца. Имал е голяма и силна челюст и заоблени зъби като на други видри.

Палеонтолозите предполагат, че Siamogale melilutra принадлежи към древна линия изчезнали видри, известни досега само по реконструкция от зъби, намерени в Тайланд. Това повдигна въпроса за как е еволюирал вида – всички видри идват от един единствен прародител или това е случай на конвергентна еволюция, при която сходни черти се развиват в подобни среди? Според изследователския екип, тъй като подобни заоблени зъби са се появили поне три пъти независимо в еволюционната история на видрата, това говори за случай на конвергентна еволюция.

Остават обаче някои въпроси за мястото на вида в историята на видра - "Защо този вид е пораснал толкова голям?" - пита Су. "Как размерът влияе движението им на сушата и във водата? И най-важното, какви са предимствата, които дава размерът им".