"Динозавър джудже" е живял на праисторически остров на територията на Румъния

Новият вид "динозавър джудже" дава още доказателства за "островното правило", според което животните, еволюирали на острови, са по-дребни от своите събратя на континента.

Ваня Милева Последна промяна на 30 ноември 2022 в 00:01 39343 1

Вкаменелости сочат, че през епохата на кредата "динозаврите джуджета" са обитавали тропически архипелаг близо до днешна Румъния. Кредит: Peter Nickolaus

Към славата на Трансилвания като място, населено с вампири и върколаци, се добавят и "динозаврите джуджета".

Група изследователи наскоро идентифицират нов вид динозавър от региона, който наричат Transylvanosaurus platycephalus, или "плоскоглаво влечуго от Трансилвания". Той е част от група динозаври джуджета, които са еволюирали да са много по-малки от своите роднини.

T. platycephalus е член на семейство Rhabdodontidae - група растителноядни динозаври орнитоподи - малки, движещи се на два крайника, животни.

Той е живял преди около 70 млн. години през периода на късната креда (преди 145 млн. до 66 млн. години). В този момент от миналото на Земята са се разпространили цъфтящите растения, а заедно с тях и първите опрашители, а древните предци на птиците едва са започнали да експериментират с летенето. Огромният суперконтинент Пангея се е разпаднал на няколко по-малки континента, а Европа е представлявала архипелаг от тропически острови, напомнящи съвременна Индонезия или Галапагос.

В новото изследване, публикувано в Journal of Vertebrate Paleontology, изследователите описват новооткрития вид по костни фрагменти от челото и от долната задна част на черепа. Приживе T. platycephalus е бил дълъг едва 2 метра. Той е имал широка, плоска глава и е живял заедно с други влечуги като крокодили и костенурки.

Предишни изследвания сочат, че разнообразието на динозаврите вече е било значително намаляло към този момент от историята на Земята, точно преди масовото измиране, което слага край на кредата. Но това ново откритие подсказва, че разнообразните форми на динозаврите все още са били голяма част от пейзажа на креда в Европа.

"С всеки новооткрит вид ние опровергаваме широко разпространеното предположение, че къснокредната фауна в Европа е имала ниско разнообразие", коментира Феликс Аугустин (Felix Augustin), водещ автор на изследването и докторант в Университета в Тюбинген, Германия

Находище на Transylvanosaurus platycephalus gen. et sp. в участъка на долината на река Барбат, близо до Пуи, източен басейн на Хацег.  Кредит: Felix J. Augustin et al.

А миниатюрните размери на динозавъра го превръщат в най-новия член на т.нар. семейство на динозаврите джуджета, открити в румънския регион Хатег (Трансилвания). Динозаврите джуджета от Хатег са небезизвестна група динозаври, които пленяват палеонтолозите още от откриването им в началото на XX век. През 2010 г. друга група изследователи установява, че по време на късната креда в района на Хатег се е намирал остров с площ около 80 000 кв. км, на който са открити тези динозаври джуджета.

Обикновено на островите се срещат по-малки от обичайното видове. Днес на остров в Северен Мадагаскар има лемури джуджета, а на островите в Калифорнийския канал - лисици джуджета. Преди десет хиляди години на острови в Средиземно море са живели слонове джуджета и хипопотами джуджета. В проучване, публикувано през 2021 г. в списание Nature Ecology and Evolution, изследователите анализират хиляди съобщения за промени в размера на тялото за над хиляда вида и установяват, че "правилото на острова" като цяло е вярно - с течение на поколенията големите животни обикновено стават по-малки, когато са изолирани на остров.

Съществуват няколко хипотези за това защо животните се смаляват на остров. Възможно е липсата на големи хищници да позволява на животните да останат малки, пише през 2016 г. еволюционният антрополог Кейтлин Шрейн (Caitlin Schrein) в антропологичното списание Sapiens. Островните екосистеми може да предлагат по-малко разнообразие от храна, което може би води до забавяне на растежа при някои животни, пише Шрайн. А ако на острова няма големи хищници, тези по-малки животни няма да бъдат отстранени от популацията.

През късната креда динозаврите от семейство Rhabdodontidae са били най-разпространените дребни и средни тревопасни животни в днешна Европа. В новото изследване изследователите отбелязват, че роднини на T. platycephalus са открити в днешна Франция, която по онова време е била отделен остров. При формирането на архипелага и колебанията на морското равнище сухоземните мостове между островите биха могли да позволят на динозаврите да се разпространят и да еволюират изолирано един от друг.

Възможно е дори да са се разпръснали между островите, плувайки на къси разстояния, предполага Аугустин. Динозаврите "са имали мощни крака и мощна опашка. Повечето видове, особено влечугите, могат да плуват още от раждането си", посочва  Аугустин.

Справка: A new ornithopod dinosaur, Transylvanosaurus platycephalus gen. et sp. nov. (Dinosauria: Ornithischia), from the Upper Cretaceous of the Haţeg Basin, Romania
Felix J. Augustin, Dylan Bastiaans, Mihai D. Dumbravă &Zoltán Csiki-Sava
Journal of Vertebrate Paleontology
Published online: 10 Aug 2022 DOI: https://doi.org/10.1080/02724634.2022.2133610

Източник: 'Dwarf dinosaur' that lived on prehistoric island unearthed in Transylvania, LiveScience

dolivo

02.12 2022 в 10:17

като кученца, симпатични динозавърчета!