Древни вируси са направили от марихуаната дрога и лекарство

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 ноември 2018 в 08:44 7963 0

Кредит Unsplash

Първата пълна карта на генома на растението Cannabis sativa разкри, че древни вируси са причината гените на раститението, кодиращи тетрахидроканабинол (THC) и канабидиол (CBD), да еволюират от един единствен ген.

Това откритие е само едно от поредица открития, станали възможни благодарение на дългоочакваната карта на генома на канабиса, която подробно описва разположението на гените върху хромозомите, а също и еволюционното минало на растението и посочва бъдещето му като потенциално лекарство, отбелязва ScienceDaily.

Сега новият ресурс, представен в списанието Genome Research, разкрива и последователността и местоположението на ген, отговорен за производството на канабихромен (CBC) - по-малко известен от THC и CBD, непсихоактивен канабиноид, но според последните проучвания, може да има мощни противовъзпалителни свойства.

"Картата на хромозомите е една фундаментална база за по-нататъшни изследвания, която, въпреки широко разпространената употреба на канабис, изостана спрямо изследването на други култури поради ограниченията в законодателството", коментира съавторът на изследването Тим Хюз (Tim Hughes), професор в Donnelly Center for Cellular and Biomolecular Research. Хюз е и професор в катедрата по молекулярна генетика и старши сътрудник в Канадския институт за напредък в научните изследвания.

Новата карта показва как конопът и марихуаната, които принадлежат към един и същи вид Cannabis sativa, се развиват като отделни щамове с различни химични свойства. Канабисовите растения, които се отглеждат за производството на наркотици (марихуана), имат много повече от психоактивното вещество THC, докато конопът произвежда канабидиол или CBD, популярен заради лечебния си потенциал. Някои хора използват CBD за облекчаване на болката, а самият канабидиол се тества като терапия на епилепсия, шизофрения и болестта на Алцхаймер.

Ензимите, синтезиращи THC и CBD, са кодирани от гени съответно на THCA и CBDA синтазите. И двата вида се намират на шестата хромозома от десетте хромозоми, в които е опакован геномът на канабиса. Там ензимните гени са заобиколени от огромни обвивки на изкривена ДНК, която идва от вируси, колонизирали генома преди милиони години. Тази вирусна ДНК, или ретроелементи, е създала свои копия, които се разпространяват в целия геном, на различни места в ДНК на клетката на гостоприемника.

Изследователите смятат, че генното дублиране на гена на синтазата и разпространението на ретроелементите води до това, древният канабис да се раздели на химически различни типове. Хората впоследствие селектират растенията, съдържащи желаната химия, като например с повече ТНС.

Генните последователности на THCA и CBDA синтазите са почти еднакви, подкрепяйки идеята, че идват от един и същ ген, дублиран преди милиони години. С течение на времето едното или и двете копия на гените, еволюират поотделно, те в крайна сметка започват да произвеждат два различни ензима - CBDA-синтазата, срещаща се във влакната на конопа, и THCA-синтазата в марихуаната.

"Учените са все още с вързани ръце поради ограничения в изучаването на този вид, но легализацията и очакваното отменяне на строгия регламент за изследванията ще позволи допълнителни тестове. А в момента Канада е водеща по този въпрос", заключават изследователите.

Изследователите очакват картата на генома да помогне в усилията да се създадат нови щамове с желаните медицински свойства, както и сортове с повишена устойчивост към болести и вредители.