Еднояйчните близнаци не са напълно генетично еднакви, показва ново проучване

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 08 януари 2021 в 09:12 5611 0

Кредит Pixabay

Генетичните различия между еднояйчните близнаци могат да започнат много рано в ембрионалното развитие, се съобщава в ново проучване в Nature Genetics. Според изследователите тези различия оказват влияние върху начина, по който учените определят въздействието на факторите на средата срещу наследствеността при развитието на тези двойки братя и сестри.

Еднояйчните - или монозиготни - близнаци се получават от една оплодена яйцеклетка, която се разделя на две. Близнаците са важен предмет на изследвания, тъй като се смята, че имат минимални генетични различия. Това означава, че когато се появят физически или поведенчески различия, се приема, че факторите на околната среда са вероятната причина за тях.

Но новото изследване предполага, че ролята на генетичните фактори за формирането на тези различия е подценена.

„Класическият модел е да се използват еднояйчни близнаци, за да ви помогнат да отличите влиянието на наследствеността спрямо това на околната среда при анализ на болести“, обяснява Кари Стефансон (Kari Stefansson), ръководител на исландската компания deCODE genetics, дъщерна фирма на американската фармацевтична компания Amgen.

"Така че ако разглеждате еднояйчни близнаци, отгледани отделно едни от други и единият от тях е развил аутизъм, класическата интерпретация е, че това е причинено от средата. Но това е изключително опасно заключение", допълва авторът пред Франс прес, като добавя, че съществува вероятност заболяването да се дължи на ранна генетична мутация, която се е случила при единия от близнаците, но не и при другия.

Стефансон и неговия екип секвенират генома на 387 двойки еднояйчни близнаци и техните родители, съпрузи и деца, за да проследят генетичните мутации.

Те измерват мутации, които се появяват по време на ембрионалното развитие и установяват, че еднояйчните близнаци се различават средно с 5,2 мутации в началото на развитието. При 15 процента от близнаците броят на разминаващите се мутации е по-голям.

Когато мутацията се случи през първите няколко седмици от ембрионалното развитие, може да се очаква тя да бъде широко разпространена както в клетките на индивида, така и в клетките на неговото потомство.

Например в една от изследваните двойки близнаци мутация е била налична във всички клетки в тялото на единия близнак - което означава, че вероятно се е случила много рано в развитието - но изобщо не е била налична при другия близнак.

Стефансон обяснява, че от първоначалната маса клетки, от която ще продължат да се формират индивидите, "единият от близнаците произлиза от потомците на клетката, където е станала мутацията", докато другият не е.

"Тези мутации са интересни, защото позволяват да започнете да изследвате начина, по който се случва отделянето на близнаците."

Източник: Science alert - Identical Twins Aren't 100% Genetically Identical After All, Study Finds