FAST, най-големият радиотелескоп, наблюдава за първи път тъмна материя извън Млечния път

За първи път открива неутралeн водород в други галактики

Ваня Милева Последна промяна на 07 юли 2020 в 14:09 8149 0

Оптичните цветни изображения на четирите галактики с FAST. Червените контури са от предишното наблюдение на СО от ALMA. Белите спектри във всеки панел са резултатите от FAST. Кредит: CASSACA

Астрономи са направили първите наблюдения на неутрален водород в други галактики извън Млечния път, използвайки петстотинметровия сферичен радиотелескоп (FAST - Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope), най-големият в света единичен радиотелескоп.

Изследователи успяват да направят това, набюдавайки с FAST 21-сантиметровата спектрална линия, емисионна линия на неутрален водороден газ, чието съществуване е споменато за първи път от холандския астроном Хендрик ван де Хълст през 1944 година.

Четири галактики са изследвани с FAST и излъчването на линията на неутралния водород бе открито в три от тях само след пет минути експозиция.

В четирите системи преди това е бил засечен CO (въглероден оксид) с помощта на радиотелескопа ALMA в Чили. CO е по-концентриран в ядрата на галактиките, докато неутралният водороден газ е разположен в цялата галактика (вижте изображението по-горе). Наблюденията на CO и на неутралния водороден газ позволяват на астрономите, водени от Cheng Cheng (Център за астрономия на Южна Америка на Китайската академия на науките - CASSACA), да получат представа за „динамичната маса“ на галактиките, разпределението на тяхната маса по отношение на разстоянието до центъра на системата.

При CO динамичната маса е равна на наблюдаваната „барионна маса“, видимото количество маса под формата на газ и звезди. При неутралния водороден газ обаче FAST успя да види, че динамичната маса е десет пъти по-висока от барионната маса. Това означава, че трябва да има много тъмна материя в системите.

FAST

Областите H I представляват облаци в междузвездната среда, съставени от неутрален атомен водород (H I). H е химическият символ на водорода, а "I" е римско число. В астрономията е обичайно да се използват римски цифри - числото I за неутрални атоми, II за единично йонизирани - H II е аналог на H + в други науки — III за двойнойонизирани и т.н.

Тези области не излъчват видима видима светлина с изключение емисиите с дължина на вълната 21 см (1 420 МХц), която е спектрална линия на водорода. Тази линия има много ниска вероятност за преход, така че изисква големи количества водороден газ, за ​​да се види.

Областите H I стават много по-ярки на фронтовете на йонизации, където они (области), където H I регионите се сблъскват с разширяващ се йонизиран газ (например от област H II). Степента на йонизация в областта H I е много малка - около 10 -4 (т.е. една частица на 10 000).

Справка: The atomic gas of star-forming galaxies at z ∼ 0.05 as revealed by the Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope