Гледайте на живо обявяването на Нобеловата награда за физика 2016 (стрийм)

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 октомври 2016 в 10:45 3799 0

На 4 октомври Шведската кралска академия на науките ще обяви Нобеловата награда в категорията за физика.

Сайтът Nobelprize.org ни дава възможност да станем съпричастни с раздаването на тази най-престижна награда за най-фундаменталната наука.

Ще имате възможност да видите на живо обявяването и представянето на лауреатите, най-актуалните новини около Нобелови награди 2016, пресконференциите на институции, определящи нобеловите лауреати, ексклузивни интервюта с членове на Нобеловите комитети.

Наградата ще бъде обявена в 12:45 ч (бълг. време)

Съгласно правилата на Нобеловия комитет, с имената на кандидатите, представени за наградата, ще бъде на разположение едва след 50 години. Ето защо, според традицията, имената на евентуалните кандидати за наградата са само предположения.

Според издателската къща Thomson Reuters, която традиционно показва своята прогноза за най-вероятните претенденти, най-категорична заявка за Нобелова награда по физика имат трима физици, свързани с откритието на 2016 - първото експериментално регистриране на гравитационни вълни.

Това са Роналд Древер (Ronald WP Drever), Кип Торн (Kip S.Thorne) и Райнер Вайс (Rainer Weiss) за откритието на гравитационните вълни.

Роналд Древер Кип Торн Райнер Вайс

Райнер Вайс е професор по физика в Масачузетския технологичен институт, Роналд Древер е шотландски физик, специалист в областта на лазерите и Кип Торн е физик, астроном и признат експерт по Обща теория на относителността.

Това, че наградата е много вероятно да я получат точно тези трима физици се подкрепя от факта, че точно те са вече лауреати на три важни награди по физика Breakthrough Prize, награди Кавли и Грубер.

Първото директно регистриране на гравитационни вълни от сливането на две черни дупки бе обявено на 11 февруари на специална пресконференция от учени обсерваторията LIGO (Laser Interferometric Gravitational Observatory), която е плод на международно сътрудничество.

Констатацията е със стандартно отклонение 5.1σ, т.е. вероятността за грешка е около 0.00005%.

Гравитационните вълни са описани в рамките на ОТО от решенията на вълновите уравнения на Айнщайн, представлящи движещи се със скоростта на светлината вълни (смущения) в пространство-времето.

Преброяването на цитатите вкара в кръга на възможните претенденти за Нобелова награда за физикав прогнозата на Thomson Reuters оше два екипа учени.

Претендент е и професор Марвин Коен (Marvin L. Cohen) за изследване на свойствата на твърдите тела, математически методи за изчисляване на техните свойства и особено за метода на псевдопотенциалите.

Професор Марвин Коен (Marvin L. Cohen)  е вече носител на Oliver E. Buckley Prize

Методът на професор Марвин Коен се използва за изчисляване на зонната структура и енергията на електроните в кристалите.

Третата група се състои от претендентите Селсо Гребоджи (Celso Grebogi), Едуард От (Edward Ott) и Джеймс Йорк (James A. Yorke), номинирани за описанието на теорията на управлението на хаотични системи - метод на От–Гребоджи–Йорк (OGY-метод).

Разработаният от тях OGY-метод има широко приложение в изучаване на поведението на хаотични системи в механиката, лазерната физика, радиофизиката, химията, биологията и медицината.

Селсо Гребоджи Едуард От Джеймс Йорк