Идентифициран е нов вид динозавър с особена човка

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 15 юли 2019 в 10:30 3249 0

Кредит ICRA Art

Aquilarhinus palimentus.

Екип от учени съобщават в нова публикация в списанието Journal of Systematic Palaeontology, че най-добре запазеният череп на динозавър с широка човка, принадлежи на нов вид - Aquilarhinus palimentus. Динозавърът е наречен така заради орловия си нос и широка долна челюст, оформена като две прилепени странично лопатки.

През 80-те години на 20 век, професор Том Лийман (Tom Lehman) (магистър по онова време) от Техническия университет на Тексас, провежда изследвания в слоеве скали в планината Rattle Snake, и открива кости в лошо състояние. Той и негови колеги от Тексаския университет в Остин ги събират, но някои са толкова слепени заедно, че не успяват да ги изучат. Според изследвания десетина години по-късно, извитата носна кухина е отличителен белег на хадрозавридът Gryposaurus. По същото време е описана и особената долна челюст. Въпреки това, екземплярът остава още известно време без да е напълно описан и едва скорошните изследвания показват, че този вид е по-примитивен от Gryposaurus и други две големи групи с подобни човки.

Долна челюст от Aquilarhinus palimentus, показваща необичайно завития й край. Кредит: Albert Prieto-Marquez; експонатът се помещава в колекцията на Палеонтология на гръбначните в Тексаския университет в Остин.

"Това животно е един от по-примитивните познати хадрозавриди и следователно може да ни помогне да разберем как и защо са еволюирали специфичните структури на главите им, както и откъде е еволюирала и мигрирала групата им отначало", смята водещият автор д-р Алберт Прието-Маркес (Dr. Albert Prieto-Márquez) от Каталунския институт по палеонтология Miquel Crusafont до Барселона. "Съществуването му добавя още доказателства към хипотезата, все още не много обоснована, че тази група се е зародила в Югоизточната част на САЩ."

Динозаврите с широки човки, известни като хадрозавриди, са най-разпространените тревопасни динозаври в края на Мезозойската ера и всички имат подобни муцуни. Предната част на челюситите се събират в заоблена форма, която поддържа изпъкнала човка, служеща за късане на растения. Клюнът на някои видове е по-широк от на други, но няма доказателства за особено различна форма и съответно различен начин на хранене до откриването на Aquilarhinus. Двете части на долната челюст на този вид се събират в особена W-образна форма, образувайки широка, плоска лопатка.

Реконструкция на череп и долна челюст на Aquilarhinus palimentus gen. et sp. nov. Зоните, оцветени в червено показват костите, принадлежащи на открития екземпляр. Кредит: Albert Prieto-Márquez, Jonathan R. Wagner & Thomas Lehman, Journal of Systematic Palaeontology

Преди около 80 милиона години този динозавър е ровил ронливата влажна утаечна почва, за да събира водни растения с плитки корени от приливните мочурища на древна делта на река, където днес се намира пустинята Чиуауа. Когато динозавърът е умрял, част от костите му са отнесени надолу по течението и са се отложили в растителността. Приливите два пъти на ден са натрупали наноси, които са изградили брега на канала около тялото на динозавъра, и костите са фосилизирали в плътен камък.

Челюстта и други характеристики на този екземпляр показват, че той не пасва в основната група динозаври с широки човки, познати като Saurolophinae, подсемейство на хадрозавридите. Aquilarhinus palimentus е по-примитивен от тази група, което предполага, че може би има по-голям брой еволюционни линии, отколкото е считано преди, дали началото на голямо разнообразие видове с гребени преди Мезозойско-Ценозойското видообразуване. Повечето видове от Saurolophinae имат черепни гребени от кост с различни форми и размери. Aquilarhinus също е имал костен гребен, макар и прост, оформен като гърбав нос. Откритието на солиден гребен извън основната линия на еволюция на хадрозаврите подкрепя хипотезата, че всички гребени са получени от общ предшественик, който е имал обикновен гърбав нос.

Предполагаемо местоположение на Aquilarhinus palimentus gen. et sp. nov във филогенетичното дърво измежду хадрозавридите. Кредит: Albert Prieto-Márquez, Jonathan R. Wagner & Thomas Lehman, Journal of Systematic Palaeontology