01 октомври 2020

Игла на футболно игрище от 1 км - резолюцията на модернизирания европейски телескоп

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 септември 2020 в 00:01 91440
Детайлна снимка на Слънцетро. Кредит KIS

Наскоро модернизираният телескоп GREGOR, най-големият слънчев телескоп в Европа, успя да направи снимки, показващи детайли с размер 50 километра от повърхността на Слънцето. Като се има предвид размерите на Слънцето и разстоянието му от нас, това е все едно да се покаже игла на футболно игрище с висока резолюция от височина 1 километър.

„Това бе много вълнуващ, но и труден проект. Само за една година изцяло преработихме оптиката, механиката и електрониката, за да постигнем възможно най-доброто качество на изображението”, заяви в прессъобщение водещият автор д-р Лучия Клайнт (Lucia Kleint), която ръководи германските слънчеви телескопи на Тенерифе.

Тези клетъчни структури на повърхността на Слънцето, са големи колкото Франция. Кредит: KIS

Екипът успява да направи технически пробив по време на блокирането по-рано тази година, когато е бил изолиран в обсерваторията.

Това време им позволява да подобрят GREGOR чрез заместване на два оптични елементи, които са проектирани и полирани до прецизност 6 нанометра - приблизително, по-малко от 1/10 000-та от ширината на човешки косъм.

Слънчево петно, наблюдавано с висока резолюция от телескопа GREGOR при дължина на вълната 430 nm. Кредит: KIS

„Проектът бе доста рисков, тъй като подобряването на телескопите обикновено отнема години, но страхотната работа в екип и щателното планиране доведоха до този успех. Сега разполагаме с мощен инструмент за решаване на загадките на Слънцето ”, коментира съавторът д-р Светлана Бердюгина (Svetlana Berdyugina), професор в Университета Алберт-Лудвиг във Фрайбург и директор на Лайбниц института за слънчева физика (KIS).

Модернизираният инструмент заработи отново през юли и позволява на изследователите да правят изображения с най-високата резолюция, правени някога на Слънцето от европейски телескоп, разкривайки впечатляващи подробности за развитието на слънчевите петна и структурите в слънчевата плазма. Сега той ще позволи на учените да изучават магнитни полета, конвекция, турбуленция, слънчеви изригвания и слънчеви петна с невероятни подробности. GREGOR, заедно със слънчевия телескоп Daniel K. Inouye, ракетната мисия Hi-C и космически мисии като Parker Solar Probe и Solar Orbiter, отваря невероятна нова глава за нашето изследване на Слънцето.

Справка: GREGOR: Optics redesign and updates from 2018–2020