13 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Има само 128 с диаметър над 6 км кратери от астероиди на Земята

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 юни 2015 в 14:5724340
Големите кратери в Канада Клиъруотър Уест и Клиъруотър Ийст. Няма повече неоткрити с диаметър от 10 км . Снимка: НАСА

На Земята има само 128 кратери от удари на гигантски метеорити, казват авторите на статия в списание Earth and Planetary Science Letters.

Геофизиците Стефан Герхарт (Stefan Hergarten) и Томас Кенкман (Thomas Kenkmann) от Университета във Фрайбург са събрали данни за честотата на падане на астероидите и степента на ерозията на земната кора. След това са сравнили теоретичната картина на разпределението на кратери по повърхността на Земята с реалните геоложки данни. В науката се отчитат само кратери с диаметър повече от 6 километра.

Марс е осеян с повече от 300 000 кратера, издълбани от астероидни удари. Луната е покрита с повече от милион. Но повърхността на Земята, която непрекъснато ерозира от вятър и дъжд, крие своята история. Само 128 потвърдени кратери са били забелязани на повърхността на Земята.

Новото изследване показва, че този малък брой не е резултат от слабо търсене. Всички големи кратери по повърхността на планетата са открити, просто няма други.

Тези резултати вдъхват оптимизъм, казва Герхарт, това е изненадващо ниска цифра. Според него, от търсене на големи кратери трябва да се премине към по-малки. На Земята остават неизвестни около 350 кратери с диаметър 0.25-6 км.

Изчисленията на немските геофизици се потвърждават от фактите, защото през последните години, кратерите стават все по-малко и по-малко. През 2014 г. американски геолози, използвайки различна методология, заявиха, че всички възможни кратери с дизметър над 85км са намерени.

Новото изследване се фокусира единствено върху кратерите на повърхността на планетата. Знае се обаче за поне 60, погребани под плътен слой почва, скали и наноси. Сред тях е известният Чиксулуб (Chicxulub) в Мексиканския залив. За него се подозира, че астероидът, който го е направил, е причинил гибелта на динозаврите.