Какво можем да научим от неуспешните опити за промяна на поведението на хората?

Ваня Милева Последна промяна на 04 ноември 2020 в 00:01 3714 0

Кредит: Noun Project

Изследване на опитите, насочени към промяна на поведението на хората, предполага, че тези интервенции, които се провалят, имат някои общи черти.

Идентифицирането на тези характеристики може да помогне да се предскажат потенциалните начини, заради които бъдещите опити за промяна на поведението на хората също могат да се провалят, и да предостави възможност за предотвратяване на това, обяснява Магда Осман (Magda Osman) от Лондонския университет Куин Мери.

Осман и нейните колеги са анализирали 65 статии, публикувани между 2008 и 2019 г., които идентифицират неуспешни поведенчески интервенции, включително фини предложения с цел въздействие върху поведението на хората.

Те установяват, че поведенческите интервенции, които разчитат на социални сравнения и социални норми например насърчаване на хората да възприемат някакво поведение, като посочват, че то е често срещано или нормално поведение в обществото, представляват по-голямата част - 40% - от проучените неуспешни интервенции.

Други стратегии, които са сред неуспешните, включват съобщения чрез писма или текстове (24%) или чрез етикетиране на продукти (12%), и такива, които разчитат на подразбиране, като например стратегии „всичко или нищо“ включване или отказ (15%).

Изследователите също така категоризират различните начини, по които интервенциите се провалят, като например като не произвеждат никакъв ефект изобщо или като задействат обратния или нежелан страничен ефект. Като се има предвид както типът поведенческа интервенция, така и потенциалните начини интервенциите да се провалят предварително, може да помогне при проектирането на по-успешни интервенции, коментира Осман.

Осман и нейният екип разработват модели, които могат да помогнат да се предскаже как може да се изпълни дадена поведенческа интервенция, въз основа на техния анализ на неуспешни интервенции.

„Може да симулирате различни резултати, преди да започнете да провеждате поведенческа интервенция, която може да се провали“, което може да спести време и пари, заключава авторът.

Справка: Trends in Cognitive Sciences, DOI: 10.1016/j.tics.2020.09.009

Иточник: What can we learn from failed attempts to change people's behaviour?, NewScientist

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !