31 октомври 2020

Китайците стартираха първия в света квантов сателит (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 август 2016 в 14:33 82920

Вчера в 20:40 българско време (01:40 часа местно време) Китай направи успешен старт на първия в света квантов спътник "Мо Дзъ", наречен в чест на древния китайски философ, съобщи Син Хуа.

През първите три месеца на орбита "Мо Дзъ" ще бъдат тестов период, а след това спътникът ще започне нормална работа.

В хода на мисията ще бъде пуснат разработен от Китайската академия на науките спътник за научни експерименти с разредената атмосфера, а също и малък испански спътник за научни експерименти.

Целта на спътника е да установи връзка между Китай и Европа и да докаже възможността за създаване на квантов интернет. Ако технологията сработи, той ще намери задължително приложение в държавните и военни институции, тъй като информацията, прехвърлена в квантово състояние, не могат да бъде прочетена или копирана, без да се унищожат данните.

Квантовото криптиране е предназначено за сигурно прехвърляне на ключа от кодираното съобщение, предавано чрез традиционните комуникационни линии. Информация за ключа носят отделни фотони под формата на техни характеристики (поляризация, фаза, и други). При опит да се разбие, квантовото състояние на фотона се нарушава, че ще се забележи от получателя при проверка на ключа.

Към днешна дата рекордът за квантово криптиране е 400 км, и принадлежи на китайски физици.