Конкуренция и развитие на мозъка или разбирателство и закърняването му?

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 юни 2015 в 07:19 5139 0

Социалните насекоми се развили по различен път от социалните гръбначни - "път, който набляга на координацията, а не на конфликта," - казва О'Донъл

Областите на мозъка, отговарящи за възприятие и познание, закърняват у социалните насекоми, установи ново проучване.

Екип от ентомолози от Drexel University във Филаделфия, водени от проф. Шон О'Донъл (Sean O'Donnell), са събрали 180 женски оси от 29 вида от Коста Рика, Еквадор и Тайван. Някои от насекомите са самотни, други живеят в малки групи, а останалата част - в големи и високо организирани колонии. Материалите са представени вчера в Proceedings of the Royal Society B, информира изданието Live Science.

Като анализирали структурата на мозъка им се изяснило, че гъбовидните тела (невронни структури, отговарящи за обучението, паметта и възприятието) у осите-самотници са много по-големи, отколкото у обществените насекоми.

Учените смятат, че в процеса на еволюцията насекомите в колониите са започнали да разчитат повече на информация от общността, отколкото на собствената си интелигентност. И така, за да се спестят разходи на енергия на организма, намаляват гъбовидните тела.

Конкуренция и развитие на мозъка или разбирателство и закърняването му?

Резултатите се различават коренно от тези на изследвания на мозъка на социални групи гръбначни, като риби, птици и примати. Установено, че у гръбначните животни обикновено се развиват по-сложни и по-големи мозъци, когато стават по-социални. Макар че тези по-интелигентни видове могат да работят заедно, помежду им се появяват и конфликти, защото са способни на сложни мисли и разчитат на самите себе си за собственото си оцеляване.

"За разлика от повечето общества на гръбначни, колониите насекоми обикновено са семейни групи - потомците остават и помагат на родителите си ", казва О'Донъл. "Въпреки, че може да има семейни свади, колонията често приема успеха или неуспеха като единно цяло."

Данните показват, че социалните насекоми са се развили по различен път от социалните гръбначни - "път, който набляга на координацията, а не на конфликта," - е заявил О'Донъл пред Live Science.

"Интересно е", че еволюцията на мозъка може да бъде различна в групи, които имат по-малко конфликти, казва Майкъл Шийн, професор по поведението на животните в университета Корнел (неучаствал в изследването).