20 август 2019
  •  Говорят медиците

Лазерите – от баркод четци до термоядрен синтез

На Skeptics in the Pub д-р Божидар Орешков ще научим какви са най-големите нововъведения в лазерните технологии

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 март 2018 в 10:3315560

Лазерите са навсякъде около нас. Те се използват както за научни цели, така и за приложения в нашето ежедневие - срещаме се с тях всеки ден, в охранителни системи, баркод скенери, четящи устройства, принтери…

За доста по-мощни лазери обаче ще разкаже физикът д-р Божидар Орешков в следващото издание на Skeptics in the Pub на 6 март от 20:00 в Club Gramophone Sofia. Той е вдъхновен от науката още от ученическите си години, след което канализира тази енергия във Физическия Факултет на Софийски Университет „Св. Климент Охридски“. Днес работи към катедра „Квантова електроника“, където с колегите си разработва нови типове лазерни източници.

Нуждата от нови прецизни и много мощни лазери д-р Орешков вижда, например, в медицината – работи по лазерни системи, които да се използват за много точни хирургически намеси, където нямаме право на грешка дори от няколко клетки. Такива са мозъчната и сърдечно-съдовата хирургия. Приложение има и при лечението на рак, където с текущите методи като химиотерапия се увреждат и много здрави клетки.

Подобни лазери могат да се ползват и за други иновативни приложения – синтез на материали, измерване на големи разстояния, запалване на двигатели с вътрешно горене, термоядрен синтез и още много. За тези цели обаче са ни нужни не просто мощни, но и компактни лазери – в лаборатория или операционна не можем да разчитаме на устройство с размер на 4-етажна сграда.

На Skeptics in the Pub ще чуем повече за приложенията на лазерите и използването на най-мощните от тях. Събитието ще се проведе на 06.03.2018 като част от редовната серия срещи за популярна наука, организирани от Ratio. С близо 40 издания в България, SITP има за цел да запознае публиката с най-интересното от сферите на химията, астрофизиката, генетиката и много други, говорейки на разбираем език. Повече за събитието може да научите във Facebook или в сайта на Ratio.