19 юни 2021

"Летящата чиния" LDSD на НАСА ще стартира на 1 април (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 март 2015 в 13:16 27180
Концепцията на художник за футуристичната "летяща чиния" LDSD на НАСА, предназначена за кацане на Марс в бъдещи мисии на американската космическа агенция. Снимка: NASA/JPL-Caltech

В нощта на 31 март срещу 1 април ще бъде тествана "летяща чиния" LDSD (Low-Density Supersonic Decelerator), която през юни ще бъде изстреляна в близкия космос за да се провери възможността да осъществи меко кацане на повърхността на Марс и други планети, съобщи НАСА.

През юни 2012 г., два месеца преди кацането на марсохода Curiosity в кратера Гейл НАСА споменава за първи път за на проекта LDSD.  Тогава още никой не нарича системата за кацане "летяща чиния".

С проекта се занимават инженери и проектанти от лабораторията на НАСА Jet Propulsion (JPL) в Пасадена.

Първите тестове на "летящата чиния" са се състояли в края на юни 2014 г., когато инженерите на НАСА проверяват ефективността на двигателите и парашутите на LDSD, издигната в горните слоеве на атмосферата с гигантски балон.

Успешното завършване на този етап, откриват пътя за най-максимално екстремните процедури на проверка, достъпни от Земята - изстрелване в близкия космос и кацане.

НАСА ще излъчва на живо от Тихоокеанската ракетна база на хавайския остров Кауай, от която ще стане изстрелването.

Видео от първия тест: