Магнитните полюси на Уран си сменят местата всеки ден (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 юни 2017 в 00:20 8558 0

Уран. Източник: crystalinks

Магнитното поле на Уран е хаотична бъркотия - гигантската планета може да разменя полюсите си всеки ден, пише Лия Крейн (Leah Crane) в New Scientist.

Резултатите от изследването на Шин Цао и Карол Пати (Xin Cao and Carol Paty) от Технологичния институт на Джорджия са публикувани в списание Journal of Geophysical Research: Space Physics.

Уран е една от най-странните планети в Слънчевата система. Тя се върти на едната си страна с ъгъл от приблизително 98 градуса спрямо своята орбита около Слънцето, за разлика от другите планети, които се въртят около ос, която е повече или по-малко в една и съща равнина като орбитата им. Техните магнитни полета са приблизително изравнени с оста на въртене, с линии на магнитното поле излизащи от центровете на планетите в близост до Северния и Южния им полюс и ги обгръщат в магнитосфера - защитен магнитен мехур.

Оста на магнитното поле на Уран е наклонена също под ъгъл от 59 градуса спрямо оста на въртене. Магнитното поле също е извън центъра на планетата, с линии на полето, възникващи на около една трета от пътя към Южния полюс.

Странното магнитно поле на Уран.

Уран се различава от другите планети.

Учените предполагат, че отместването на магнитното поле е свързано с това, че магнитното поле на планетата се генерира от солен океан, скрит под дебелата атмосфера.

В момента планетолозите смятат, че причината за това отместване и защо планетата се върти "страничмо" е поредица от мощни сблъсъци на Уран с големи протопланети в далечното минало.

Съставно изображение на Уран от Voyager 2 и две различни наблюдения, направени от космическия телескоп с полярни сияния на Уран, причинени от промени в неговата магнитосфера (NASA / JPL)

Сега изследователите откриват още една необичайна собственост на магнитното поле на Уран, опитвайки се да възпроизведат как атмосферата на планетата взаимодейства с слънчевия вятър.

Данните от апарат "Voyager 2" показват, че един ден магнитосферата е "затворен" магнитен щит и леденият гигант не се бомбардира от частиците на слънчевия вятър, а на следващия ден - е напълно уязвим. За да разберат как може да се случи това, учените са правят компютърен модел на вътрешносттва на Уран.

Оказа се, че в определени периоди от годината, такива като дните на зимното или лятното слънцестоене, магнитното поле на Уран изглежда като един вид гигантски "превключвател", сменящ положението на полюсите на планетата на всеки близо 18 часа, точно едно денонощие на Уран. Тези превключвания, както разказват учените, генерират своеобразни "дупки" в магнитния щит на гигантската планета, раждането на които е регистрирано от сондата "Voyager 2" преди тридесет години.