27 юни 2019
  •  Говорят медиците

На 15 април 1707г. е роден математикът Леонард Ойлер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 април 2019 в 00:0055213
Банкнота от 10 франка с образа на Ойлер. Снимка: wikimedia

Леонард Ойлер е един от най-великите математици не само на 18 век, но и за всички времена.

Макар и роден в Базел, Швейцария, работи през голяма част от живота си в Русия и Прусия, затова се смята и за руски, и немски учен. Академик е на Петербургската, Берлинската, Туринската, Лисабонската, Парижката и Базелската академии на науките.

Ойлер е автор на повече от 850 съчинения по математически анализ, диференциална геометрия, теория на числата, приблизителни изчисления, небесната механика, математическа физика, механиката, динамиката на флуидите, оптика, балистика, корабостроенето, теория на музиката и други области.

На Ойлер трябва да благодарим за въвеждането на голяма част от съвременните математически обозначения като знаците за функция, косинус, синус, тангенс.

Основата на натуралните логаритми - числото "е" - получава името си в чест на Леонард Ойлер (Leonhard Euler).

Ойлер поставя началото на теорията на графите като математическа дисциплина. Причината за изследването му се основава на задачата за седемте моста на Кьонигсберг: може ли да се премине всеки мост само по веднъж и да се върнем в изходно положение?

Бета функцията на Ойлер пък става повод за изграждането на струнната теория, най-перспективната съвременна насока за обединяване на двете основни теории във физиката - теорията на относителността и квантовата механика.

"Той престана да живее и изчислява" - така обяви за кончината му Парижката академия на науките.

16.04 2016 в 08:17 3
Не Ви разбирам - къде пише, че МОЖЕ? Формулирана е задачата, а Ойлер е доказал защо :) А задачата за мостовете на Кьонигсберг се рисуват само по тази схема :)

15.04 2016 в 23:45 2
През всичките мостовете на Кьонингсберг (така нарисувани) НЕ МОЖЕ да се мине по веднъж даже и без условието да се върнеш в изходно положение.

Иначе е от хората, силно променили света още приживе и получили признание за това също приживе.

15.04 2016 в 22:04 1