22 юни 2021

На тази дата е роден Сахаров, десидентът, бащата на съветската водородна бомба

... и токамака

| На този ден 21 май 11480
Снимка: Wikimedia Commons

Роденият на 21 май 1921 г. Андрей Дмитриевич Сахаров е съветски и руски ядрен физик, дисидент, Нобелов лауреат, пацифист и откровен защитник на правата на човека в Съветския съюз.

В края на Втората световна война Сахаров се връща към чистата наука и изследването на космическите лъчи. Две години след това започва работа с тайна изследователска група по разработка на водородната бомба и се смята, че благодарение главно на него е успехът на Съветите при експлозията на първата им термоядрена бомба през 1954 г.

Той предлага контролиран термоядрен синтез чрез ограничаване на изключително гореща йонизирана плазма в торообразна магнитна бобина, известна като "токамак".

Сахаров става политически по-активен през 60-те години, води кампания срещу разпространението на ядрено оръжие, а от 1980 до 1986 г. е прогонен от Москва и заточен в Горки. През цялото време на изгнанието на А. Сахаров в Горки в много страни по света се провеждат кампании в негова защита. След почти седем години е освободен от изгнание в Горки в началото на перестройката, в края на 1986 г.