25 септември 2020

На този ден през 1990 г. е открит най-големият скелет на T.rex, намиран някога

| На този ден 12 август 31620
Скелетът на Сю в музея Фийлдс, Чикаго. Снимка: Wikimedia commons CC ASA 4.0

На 12 август 1990 г., Сюзън Хендриксън (Susan Hendrickson) открива три огромни кости, стърчащи от скала близо до Фейт, Южна Дакота. Те се оказват част от най-големия скелет на Tyrannosaurus rex, откриван някога, екземпляр на 65 милиона години, кръстен Сю на откривателката си.

Изненадващо, скелетът на Сю е пълен на повече от 90% и костите са изключително добре запазени. Работодателят на Хендриксън, Институтът за геологични изследвания Блек Хилс, плаща 5 000 щатски долара на собственика на земята Морис Уилямс (Maurice Williams) за правото да изкопае скелета на динозавъра, който е почистен и транспортиран до седалището му в Хил Сити. Президентът на института Питър Ларсън (Peter Larson) съобщава плана си да построи музей с нестопанска цел, където да изложи Сю заедно с други фосили от креда.

През 1992 г. обаче започват съдебни битки за Сю. Щатската прокуратура твърди, че костите на Сю са иззети от федерални земи и затова следва да са собственост на правителството. Накрая се оказва, че Уилямс, който е наполовина с корени от местното индианско население и част от племето Сиукси от реката Шайен, е продал земите си на племето 20 години по-рано, за да не плаща данъци за собствеността и затова неговата "продажба" на правата за разкопки в Блек Хилс е невалидна. През октомври 1997 г. музеят Фийлд в Чикаго купува Сю на публичен търг в Сотбис в Ню Йорк за 8,36 милиона щатски долара, частично финансирани от корпорациите МакДоналдс и Дисни.

Скелетът на Сю е изложен в музея Фийлдс през май 2000 г. Забележителният скелет на T.rex с височина от 4 метра при бедрата и дължина 13 метра от главата до опашката, череп с тегло 900 кг и 58 зъба, е изложен в специално предназначено пространство.

Изненадващо добре запазените кости на Сю дават възможност на учените да определят много неща за живота на тиранозаврите. Те научават, че този хищен динозавър е имал невероятно обоняние, тъй като всяка от обонятелните му луковици е по-голяма от главния мозък. Освен това Сю е първият скелет на  T.rex, при който е намерена вилообразната кост, изключително важно откритие, което подкрепя теориите на учените, че птиците са свързани с динозаврите.

Източник: History: On this day in history - Skeleton of Tyrannosaurus rex discovered