Най-ярката свръхнова се оказа черна дупка, разкъсваща звезда

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 декември 2016 в 12:37 7955 0

Черна дупка разкъсва звезда - концепция на художник. Източник: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser

Една блестяща точка светлина в далечна галактика, наречена ASASSN-15lh бе смятана за най-ярката наблюдавана свръхнова. Наблюдения от няколко обсерватории, включително ЕSО (European Southern Observatory), хвърлиха съмнение върху тази класификация.

Вместо свръхнова, една група астрономи предложи, че източникът е едно по-екстремно и много рядко събитие - бързо въртяща се черна дупка разкъсва преминаваща наблизо масивна звезда, пише Science Daily.

Експлозията в края на живота на тази звезда е два пъти по-ярка от предишния рекордьор и в своя връх е 20 пъти по-ярка от общо количество светлина на целия Млечен път.

Тези свои констатации представиха учени от Института Вайцман в Израел и Центъра за изследване на тъмна материя и тъмна енергия в Дания в доклад, публикуван в списание Nature Astronomy.

Учените наблюдават обекта ASASSN-15lh, който се намира на 4 милиарда светлинни години от Земята, в продължения на 10 месеца след избухването.

Данните показват, че събитието преминава през три различни фази по време на наблюденията. Повторното избликване на ултравиолетова светлина, както и повишаването на температура водят до заключението, че източник на излъчването може да бъде не свръхнова, а свръхмасивна черна дупка.

Освен това, местоположението на събитието - червена масивна и неактивна галактика - не е обичайното място за суперярка експлозия на свръхнова, които обикновено се срещат в сини, млади галактики-джуджета с активно звездообразуване.

Затова учените твърдят, че източникът на силното иозлъчване всъщност е акреационният диск, формиран от станките на звезда с размера на слънцето, унищожена от приливните сили на черната дупка.

Масата на галактиката домакин предполага, че свръхмасивната черна дупка в центъра й има маса от най-малко 100 милиона пъти тази на Слънцето. Черна дупка с такава маса е нормално ще бъде в състояние да разруши звезди извън своя хоризонт на събитията - границата - след която нищо не може да избяга от гравитационно й притегляне.

Въпреки че черната дупка е най-вероятното обяснение, учени не отричат че може да има други причини за ASASSN-15lh.