Най-мощният сблъсък на две черни дупки доведе до най-силната гравитационна вълна, отчетена някога (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 03 септември 2020 в 00:00 22799 0

Концепция на художник за сливането на черни дупки и освободената мощна енергия.

С помощта на детекторите LIGO и Virgo в САЩ и Италия на 21 май 2019 г. са засечени гравитационни вълни, които произхождат от сблъсък на много масивни черни дупки, най-мощният сблъсък, открит досега.

Регистрираната гравитационна вълна GW190521 е причинени от сблъсък на две черни дупки, едната 85, а другата 66 пъти масата на Слънцето. Сблъсъкът създава междинна, още по-масивна черна дупка, около 142 пъти масата на Слънцето, първата по рода си, виждана някога.

Това освобождава огромно количество енергия за по-малко от десета от секундата, равна на около 8 слънчеви маси, разпространяваща се във Вселената под формата на гравитационни вълни. Всичко това се случва в галактика на около пет гигапарсека (17 милиарда светлинни години), когато Вселената е била на около половината от възрастта си.

Статии за събитието GW190521 са публикувани в Physical Review Letters и The Astrophysical Journal Letters

Кредит: LIGO-collaboration.

Констатацията има потенциал да промени коренно нашето разбиране за Вселената. Това се дължи на природата на гравитационните вълни, които са вълни в тъканта на пространство-времето и предлагат съвсем различен начин за изследване на Вселената, която досега бе наблюдавана само чрез електромагнитните вълни, отделяни от космическите обекти.

GW190521, открит от детектора LIGO в Ханфорд. Кредит: LIGO-Collaboration.

Астрофизиците са успели да определят въртенето на двете сливащи се черни дупки и се оказва, че те не само се въртят една около друга, но изглежда също се въртят около собствените си оси под ъгли, различни от оста на въртене на равнината, която черните дупки определят около общия им център на масите. Следователно черните дупки показват клатушкане, подобно на пумпалите, наречено прецесия.

Кредит: Raul Rubio / Valencia Group / Virgo Collaboration

Черната дупка, която е създадена при сблъсъка, е 142 пъти по-голяма от масата на Слънцето и това вече не е обикновена звездна черна дупка, а е класифицирана като черна дупка с междинна маса (IMBH - intermediate mass black holes), както се вижда от графиката по-долу.

Тази черна дупка с междинна маса е първата по рода си, откривана някога.

Съществуването на черни дупки с междинна маса е предсказано от астрофизиците, но никога преди това не са наблюдавани.

Преглед на сливанията на черни дупки, наблюдавани от LIGO / Virgo. Вдясно най-масивното от всички, GW190521. Кредит: LIGO-Collaboration.

IMBH е категорията на черните дупки между „обикновените“ звездни черни дупки и свръхмасивните черни дупки в центровете на галактиките, които могат да бъдат милиони до милиарди пъти по-масивни от Слънцето. Двете черни дупки, които са се сблъскали, са 85 и 66 слънчеви маси също са много масивни.

„Виждали сме черни дупки с по-малка маса и знаем, че има свръхмасивни черни дупки, но какво е между тях и как се създават тези черни дупки?“, коментира пред Inverse Нелсън Кристенсен (Nelson Christensen), изследовател от Френския национален център за научни изследвания (CNRS) и член на екипа, открил гравитационната вълна.

Една от възможностите е за „йерархично сливане“, при което двете черни дупки на самите предшественици може да са били образувани чрез сливането на две по-малки черни дупки, преди да се сблъскат и в крайна сметка да се слеят.

Още едно видео на симулация на сблъсъка на двете черни дупки GW190521.

GW190521: A Binary Black Hole Merger with a Total Mass of 150 M⊙