Най-старата африканска ДНК разказа за съществуването на неизвестен народ

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 март 2018 в 00:42 6645 0

Кредит Abdeljalil Bouzouggar

Останките на древен жител на Северна Африка в пещерата Тафоралт.

След анализ на най-старата африканска ДНК учените откриват доказателства за съществуването на неизвестен народ, обитавал Северна Африка преди 15 000 години.

Този хора, живели през Плейстоцена, са генетично подобни на жителите на Близкия изток и Африка на юг от Сахара, пише в ново изследване, публикувано в Science.

Според една хипотеза носителте на тази култура са дошли в Северна Африка от Иберийския полуостров през Гибралтар, но авторите на новото проучване опровергават това предположение. Според учените най-вероятно представителите на иберо-мавританската култура идват от неизвестен народ, който обитавал Северна Африка или Леванта преди повече от 15 хиляди години. Отделно, трябва да се отбележи, че учените са успели да секвенират най-старата африканска ДНК.

Иберо-мавританската култура съществува в Северна Африка (на територията на съвременните Тунис, Алжир и Мароко) преди около 20-10 хиляди години. Според различни версии тя или се развила от предходната атерийска култура, или е привнесена от кроманьонците от Южна Европа. Предполага се, че северноафриканците може да са наследили технологията за създаване на каменни инструменти от мигранти от Иберийския полуостров. За да си изяснят това, учените трябва да направят генетичен анализ на останките на иберо-мавританци, нещо, което доскоро технологията не позволяваше.

Археологически разкопки в пещерата Тафоралт.  Abdeljalil Bouzouggar

В новата статия на международен екип от изследователиски, водени от Йоханес Краузе (Johannes Krause) от Института за изучаване на историята на човечеството към Обществото Макс Планк в Йена, докладват резултатите от анализа на геномите на седем древни жители на Северна Африка. Иберо-мавританците, чиито останки са намерени в пещерата Тафоралт в Северно Мароко, живели преди около 15-13.9 хиляди години. Още през 50-те години на миналия век археолозите са открили тук скелети от най-малко 35 души. Сега палеогенетиците са успели да изолират най-старата африканска ДНК от останките на седем души и от всичките седем - да секвенират митохондриалния геном, а в пет случая - ядрения.

Съавторът Мариеке ван де Лоосдрехт извлича древна ДНК.

Представителите на иберо-мавританската култура се оказаха напълно генетично различни от палеоевропейците. Една трета от техните геноми съответстват на ДНК на африканците, генетично близки до съвременните Хадза от Танзания и жителите на Западна Африка, а две трети на жителите на Близкия изток, носители на натуфийската култура, която е съществувала преди около 12.5-9.5 хиляди години. В същото време, въпреки че иберо-мавританците живеели преди натуфийците, те не са били техни предци. Най-вероятно и едните, и другите произхождат от непознат народ, обитавал Северна Африка или Леванта преди повече от 15 хиляди години.

"Очевидно е, че древните популации са си взаимодействали с групи от други, по-отдалечени места, много повече, отколкото се смяташе", отбелязва Краузе.

Миналата година в Мароко бяха открити останките от най-древните Homo sapiens, тяхната възраст е на около 315 хиляди години.