02 март 2021

Нашият най-ранен известен прародител е с голяма уста и без анус

45 фантастични наши миниатюрни прародители на 540 милиона години са открити в Китай

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 януари 2017 в 09:00 56640
Най-ранният известен предшественик на човека е имал голяма уста. Реконструкция: Jian Han, Northwest University, China

Нашият най-ранен известен ни прародител от вторичноустните, огромен клон организми, включващ всички гръбначни, както и групата на съвременните морски звезди и морски гъби, е открит фосилизиран във варовиков пласт на 540 милиона години в централната част на Китай, съобщи IBTimes.

Доклад за находката на този странен организъм, получил име Saccorhytus, е публикуван в списание Nature. Изследването е проведено от международен екип изследователи от Великобритания, Китай и Германия.

Какво означава "вторичноустни"?

Според това, какво се случва с бластопората (първичния отвор, получен от вгъването на зародиша) многоклетъчните билатерални (двустранно симетрични) животни се делят на две групи. Тези, при които бластопората става уста, се наричат първичноустни (Prostomia). Такива са повечето безгръбначни.

Другата възможност е бластопората да стане анус. Устата при тях се образува от вторично вдлъбване на противоположната страна на бластопората. Това става при всички хордови (в т.ч. гръбначни) и малък брой безгръбначни, например бодлокожите (морските звезди, морски таралежи и др.). Общо тези животни се наричат вторичноустни (Deuterostomia).

На схемата: a - гаструла; b - първичноустни (Prostomia); c - вторичноустни (Deuterostomia); A - вход (уста), Anterior; P - изход (анус) Posterior

"Вторичноустните доведоха до много различни животни. Тази степен на разнообразие повдига въпроса: Как би изглеждал общият им прародител" - коментира авторът на изследването Саймън Конуей Морис (Simon Conway Morris) от Университета в Кеймбридж.

Той е малък, но има голяма уста

Отговорът е - много странен. Той е малък, около 1.3 мм дълъг, 0.8 мм широк и 0.9 мм висок и е имал уста, много голяма, в сравнение с останалата част от тялото му  -  около 0.3-0.5 мм. Имал е по четири конични отвори отстрани на устата.

Тези същества са живели в утайките на плитките морета, поглъщали са плячката си и са я смилали в подобното си на торба тяло. Освобождаването на излишната вода е ставало през отворите около устата.

"Това е отличителен белег на вторичноустните и предшества хрилете при рибите", разказва Конуей Морис.

Тези отвори са основният начин животното да се освобождава от отпадъците, тъй като изследователите не са успели да идентифицират ануса в нито един от 45-те образци на ранните видове вторичноустни, които са намерили.

Находката на такова примитивно вторичноустно запълва прехода във фосилите между много малките, прости организми - толкова малки, че приемат кислород чрез дифузия - до по-сложните животни, като например рибите, които дишат с хриле.

"Това е част от отговора на въпроса как са се развили много по-сложните същества", заяви Конуей Морис.

45-те образци на този неизвестен досега вид са открити в древна варовикова скала в провинция Шанси, Китай. Изследователите е трябвало да пресеят около три тона скала, за да открият и идентифицират миниатюрните фосили.

Голямата уста на това примитивно вторичноустно е запазена в изящни детайли. Jian Han, Northwest University, China

Примитивни вторичноустни са идентифицирани и преди, но никога толкова древни като това, живяло преди около 540 милиона години в ранните години на камбрийския взрив. Организмите са се фисилизирани в процес, наречен фосфорна фосилизация, при която фосфатни молекули бързо заменят части от организма, преди да бъде разрушен.