Нашите предци са се кръстосвали със загадъчни древни хора

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 март 2016 в 09:49 17244 3

Кредит Sankararaman et al./Current Biology 2016

Картата показва съотношението в генома на следи от денисовия човек в хора от цял свят. Цветовата скала не е линейна, за да позволи отразяването на високите дялове от денисовци в Океания (в ярко червено) и по-добра визуализация на дяловете им в Южна Азия.

Известно е, че в ДНК на съвременния човек са запазени следи от контакти с неандерталците, обаче африканците почти не притежават такива.

Една нова карта на древните подписи в гените ни, публикувана на 28 март в Current Biology показва, че много кръвни линии по целия свят, особено от Южна Азия, че всъщност следите от друга мистериозна популация хоминиди - денисовия човек (Homo denisova), които са живели по едно и също време с неандерталците, не са по-малко.

Анализът също така показва, че съвременни хора са се кръстосвали с Денисовия човек около 100 поколения след срещата им с неандерталците, разказва сайтът Рhys.org.

Изследователския екип от Медицинското училище в Харвард (Harvard Medical School) и Университета на Калифорния Лос Анжелис (UCLA), който е създал картата, чрез сравнително изследване на геномите прогнозира и къде гените на денисовия човек и неандерталците е възможно да са оказали въздействие върху биологията на съвременния човек.

Въпреки че има още много да се изследва, вече е установено, че гените на денисовия човек са потенциално свързани с по-финото обоняние у жителите на Папуа и Нова Гвинея и височинната адаптация на тибетците. В същото време, неандерталските гени, открити в хора по целия свят, най-вероятно допринесат за по-здравата кожа и коса.

"Има определени класове гени, които съвременните хора са наследили от древните хора, с които са се кръстосвали, което може да е помогнало на съвременните хора да се адаптират към новата среда, в която са се оказали", заяви водещият автор Дейвид Райх, генетик в Медицинското училище в Харвард. "От друга страна е налице систематична отрицателна селекция за премахване на наследството, което е било проблематично от съвременните хора. Ние документираме това отстраняване в период отнад 40 000 години, откакто е станало това смесване."

Това негативно наследство, коригирано в продължение на 40 хиляди години след контакта с различни видове Homo, е отстранено от X хромозомата, както и от гените, чиято експресия се влияе от мъжките полови жлези. Може би това се дължи отчасти на намалена плодовитост при мъжете - потомците на тези, които са родени от връзките между силно различаващи се групи, представители на вида Homo.

Изследователите събират своите данни чрез сравняване на известни генни последователности на неандерталци и денисовци от една страна и хора от друга в повече от 250 геноми от 120 неафрикански популации публично достъпни чрез Simons Genome Diversity Project (има малко доказателства за следи от неандерталци и денисовци в африканците). Анализът се извършва от обучаващ се алгоритъм, който може да направи разлика между компонентите на двата вида древна ДНК, които са по-близки един до друг, отколкото при съвременните хора.

Резултатите показват, че хората от Океания притежават най-висок процент на гени на денисовци, а жителите на Южна Азия притежават повече следи от денисовия човек, отколкото се смяташе досега. Това разкрива неизвестни досега събития на кръстосване. Между другото, най-малко от всички имат "чужди" гени, включително неандерталски имат жителите на Западна Евразия.

"Взаимоотношенията между съвременните и древните хора са сложни и може би включват няколко събития", обяснява Райх.

Въпросът за произхода и разселването на човека на планетата постепенно се изяснява. В един момент от еволюцията представителите на Homo са станали достатъчно много и са достигнали достатъчно високо ниво на развитие, за да напуснат Южна Африка и с изненадваща лекота предприемат пътешествия по целия свят. Най-поразителното е, че голямото преселение от Африка не е било еднократно събитие, макар и продължило векове.

Костичката от кутре, от която е извлечена митохондриалната ДНК на денисовия човек. Снимка: Thilo Parg / Wikipedia

01.04 2016 в 12:49

Много факти, включително и тези коментари ме карат да мисля, че доброто в нас е точно от неандерталците.
Не е случайно, че планетата тръгва към регрес точно откакто по-добрата и по-адаптираната към околната среда част на човешкия род загива (неандерталците в Евразия и хобитите на о.Флорес)поради изригвания на вулкани.
Добре поне, че останала малка част от най-добрите представители на човешкия род.

31.03 2016 в 07:29

Това ли било? А, аз се чудех, защо бюрократите и народните ни избранници ни правят на маймуни от 72 години насам, явно в гените им се е проявило неандерталското? И са решили, да ни превърнат в неандерталци. И го правят така успешно, че май хора тук не останаха - всичко читаво или емигрира или измря, а останахме само неандерталците... Явно и затова сутрин се гледам умно в огледалото като павиан ис е чудя - аз ли съм или не съм? Споко, част от гените ми вероятно са от Денисовият човек, затова и все още се държа и гледам оптимистично, като лемур, към клон с банани. Но съм оптимист - ще има нови избори и аз като поредният макак ще вотна същите онези, които задължително ме маймунясаха да ги вотирам, щото неандерталското либидо в тях пак непрестанно ги тласка към върха на клона, пердън държавата. Аз като верен на прадядо ми павиан, ще вотна естественно, но все още не разбирам кой от неандерталците да вотна там, щото ми изглеждат сходни по манталитет? Ще се огледам лемурски още време.

29.03 2016 в 16:22