11 декември 2019
  •  Говорят медиците

New Horizons прелетя покрай Плутон на днешната дата през 2015 г. (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 юли 2019 в 00:0027980
Снимка: NASA

На 14 юли в 14:49 българско време със скорост от 45 хил. км/ч космическият кораб на НАСА New Horizons прелетя край системата на Плутон на разстояние само от 12,5 хил. километра.

New Horizons извърши първият полет до Пояса на Кайпер, гигантска зона на ледени тела и загадъчни малки обекти отвъд орбитата на Нептун.

Космическият кораб профуча покрай Плутон и неговите спътници като събра огромно количество научни данни и снимки и отлетя далече в Пояса на Кайпер към новата си цел - обекта Ултима Туле, която достигна в началото на тази година.

Този филм е съставен от повече от 100 снимки, направени от космическия кораб на НАСА New Horizons по време на шестседмичния подход и близко прелитане през лятото на 2015 г.

Видеото предлага пътуване надолу към повърхността на Плутон - като се започне с един далечен изглед на Плутон и най-големата му луна Харон - и води до едно евентуално "приземяване" на края на местност, неофициално наречено Sputnik Planitia.

През януари 2006 г. стартира мисията New Horizons към Плутон. Конструкторите се опитват максимално да съкратят времето за достигане до планетата-джудже, затова направят бърз и сравнително малък и лек апарат около 650 кг (и на стойност 650 милиона долара).

Въпреки праволинейността на траекторията на New Horizons, от неговия полета учените успяха да получат допълнителна научна информация за системата на Юпитер една година след старта. New Horizons прелетя на разстояние 2,3 милиона километра от гигантската планета и това бе тренировка за бъдещата основна работа за Плутон.

След прелитането покрай Юпитер New Horizons Юпитер бе изпратен в режим на хибернация, за да съхрани ресурсите си. Само от време на време са го събуждали за проверка на състоянието му. Понякога е събуждан и за работа - за заснеме астероиди или Нептун

През 2015 г. е вече време да се върне към активна работа. Още през януари New Horizons започва усилено да прави снимки на Плутон и Харон, но резолюцията все още не достига капацитета на космическия телескоп Хъбъл. Но учените възлагат големи надежди на New Horizons. Показателно е, че преди New Horizons се знаеше само за три спътника на Плутон.

От 5 май камерата LORRI вече настига възможностите на Хъбъл и от този момент научната значимост на New Horizons започва да расте. Почти всяка нова снимка позволява уверено да се каже, че "това не сме го виждали преди".

Досега пристигналите данни показват структури с изненадващо голямо разнообразие от релефни форми, възраст, цвят, състав и албедо (отразяваща способност на повърхността). Членовете на екипа са открили доказателства за множество слоеве мъгла в атмосферата на Плутон и че планетата джудже е малко по-голяма и по-богата на лед, отколкото се очакваше.

"Системата на Плутон ни изненада в много отношения, най-вече ни учи, че малките планети могат да остават активни милиарди години след образуването им," коментира Алън Стърн (Alan Stern), главен изследовател на мисията. "Ние също така направихме важни изводи за степента на геоложка сложност на Плутон и неговата голяма луна Харон."

Атмосферната обвивка на Плутон е силно удължена, със следи от въглеводороди и повърхностно налягане от близо 10 микробара. Обемните плътности на Плутон и Харон се различават по-малко от 10%, което е в съответствие с обемната плътност на скалните породи за двете тела, които също са сходни.

Това би могло да означава, че двете тела произхождат от малко или неразличаващи се предшественици преди техния сблъсък. Учените твърдят, че от това следват важни изводи за времето, продължителността и дори механизма на образуване на телата в Пояса на Кайпер.

Със своята следваща цел 2014 MU69 (Ултима Туле) New Horizons ще се срещне в началото на януари 2019.

Космическият кораб New Horizons "видя" системата Плутон през юли 2015 г. Специалисти на НАСА направиха тази анимация с реални изображения, снимани от сондата.