15 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Нова технология позволява да се заснеме движението на протеините в живи клетки (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 август 2015 в 16:4816600
Изображение, получено с метода на нелинейната микроскопия със структурно осветяване. С оранжево е оцветителят. Изображение: Howard Hughes Medical Institute

Нова технология позволява без никаква вреда на клетките да се заснемат видеоклипове на движението на протеините в тях със скорост няколко кадъра в секунда.

Този нов вид оптична микроскопия, е постижение на екип физици и биолози от Съединените щати и Китай, в сътрудничество с нобеловия лауреат Ерик Бетциг (Eric Betzig).

Изображение, направено по този нов метод е използвано в дизайна на корицата на Science, а статия за новия вид микроскопия е публикуван в днешния брой на списанието.

Авторите са модифицирали метода с помощта на структурирано осветление - SIM. В оригиналния метод за осветяване на пробата се използва интерференчна картина, създавана с помощта на лазерен лъч и дифракционна решетка. Вътре в пробата се намират различни флуорофори, които могат да светят под действието на лъчението. В резултат на налагане и обработка на изображения, заснети при различни ъгли на въртене на решетката и сместване, учените получили изображения с резолюция до 100 нанометра - два пъти по-добри от дифракционната граница.

Използвайки новия метод, авторите са успели да наблюдават поведението на различни протеини в близост до плазмената мембрана, както и динамиката на апарата Голджи в обем.

Ключово предимство на този метод е ниската интензивност на лазерната светлина, необходима за осветяване на пробата. Според Ерик Бетциг, при много методи клетките получават прекалено много светлина. "Това вреди на клетките и ги убива, а понякога съвсем се изпаряват" - казва Бетциг. Новият подход, в сравнение с RESOLFT изисква почти един милион пъти по-ниска интензивност на лъчението.

Няколко метода, които могат да разграничат обекти по-малки от половината от дължината на вълната на видимия спектър могат да се нарекат микроскопия със свръхвисока резолюция

Това разделение възниква от концепцията за дифракционна граница - минималният размер на светлинното петно, което може да се получи, като се фокусира електромагнитно излъчване.

11 ноември 2019 в 00:006114