15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Ново лекарство предпазва от смъртоносните последици на ядрената радиация

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 август 2015 в 10:3728360
Снимка: The University of Texas Medical Branch

Американски екип учени съобщава за нов пробив в противодействието на смъртоносните последици от излагането на радиация.

Единична инжекция от регенеративен пептид, приложен 24 часа след ядрена радиация, показва значително повишаване на оцеляването на мишки.

Проучването на интердисциплинарeн изследователски колектив, ръководен от медицинския клон в Галвестън към Университета на Тексас е публикувано в Laboratory Investigation, списание към Nature Publishing group.

"Една единствена инжекция от изследвания пептид TP508 24 часа след потенциално смъртоносно излагане на радиация увеличава значително оцеляването и забавя смъртността при мишки като противодейства на уврежданията на стомашно-чревната система". - заяви водещият автор Карла Кантара (Carla Kantara) в прессъобщение на сайта на университета.

Излагането на високи дози радиация предизвиква редица потенциално смъртоносни ефекти. Сред най-тежкият от тези ефекти е върху стомашно-чревната система,  унищожаването на лигавицата на червата. Този тип увреждания намаляват способността на организма да абсорбира вода и причинява електролитен дисбаланс, бактериална инфекция, чревни течове, сепсис и смърт.

Пептидното лекарството TP508 е разработено за възстановяването на тъканите на кожата, костите и мускулите чрез стимулиране на редовен приток на кръв, намаляване на възпалението и намаляване на клетъчна смърт. При клинични опити с хора се съобщава, че лекарството подобрява състоянието на пациенти с диабетни язви по краката и фрактури на китката, без нежелани лекарствени реакции.