Откриха галактика с 99.99% тъмна материя, почти без звезди

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 август 2016 в 09:55 16430 0

Кредит Pieter van Dokkum, Roberto Abraham, Gemini, Sloan Digital Sky Survey

Млечният път има тъмен близнак. Една бледа масивна галактика, наречена Dragonfly 44 (Водно конче 44), която се състои от рекордните 99,99 на сто тъмна материя, която може да накара космолозите да пренапишат теориите за формирането на галактиките, пише NewScientist.

Изследването е публикувано в списание Astrophysical Journal Letters.

Dragonfly 44 е двойник на Млечния път по маса, но негова противоположност по звезди и структура.

"Ако вземем за пример Млечния път,  но на всеки 100 звезди оставим само една, ще бъдем доста близо", обяснява Питър ван Докум (Pieter van Dokkum) от Университета Йейл. "Ще трябва също да сложите останалите звезди в блендер и да ги разбъркате на каша". Тази галактика няма емблематичната спирална структура на Млечния път, нито пък е плосък диск.

Окото на водното конче

Но тя не е сама. Ван Докум и колегите му наблюдават от 2014 г. и нейните съседи с телескопа "Dragonfly Telephoto Array", който използва 8 обектива със специално покритие, потискащо разсейването на светлината, а също и телескопите на обсерватория Кек.

"Наблюдавайки заедно този масив, който изглежда като око на насекомо, събираме много повече светлина", разказва ван Докум. Естествено, наричат го "Водно конче".

Когато екипът се насочва към окото на "Водно конче", клъстера Кома (или "Косите на Вероника"), огромно струпване на галактики на 320 милиона светлинни години от нас, те откриват 47 по-бледи петна - галактики, които биха могли да бъдат големи най-малко колкото Млечния път, 100 000 светлинни години от край до край, но които съдържат толкова малко звезди, че светят така смътно като галактики-джуджета.

Има две обяснения за появата на тези галактики: те може да са тясно свързани с тъмната материя, това незабележимо вещество, което съставя около 85% от масата на Вселената. Или това, или са нестабилни, разкъсвани в момента на парчета от гравитацията на клъстера Кома.

Как може да има толкова много тъмна материя?

За да разберат това, ван Докум и неговите колеги наблюдават Dragonfly 44 със спектрографа на 10-метровия телескоп Кек II на Мауна Кеа, Хавай. Това позволава на екипа да проследи колко бързо се движат няколко звезди около галактиката и така да изчислят масата й - по-голяма скорост означава по-масивна галактика.

Екипът изчислява, че при звезди с такава скорост от 47 км/сек., Dragonfly 44 ътябва да е около един трилион пъти по-масивна от Слънцето. С толкова малко нормалната материя, тя трябва да съдържа 99,99% тъмна материя, за да остава компактна, което е много по-висок процент от средния за Вселената. Това дори бие друг подобен рекорд на "тъмна галактика" в клъстера Дева, открита по-рано тази година, която е 99,96% тъмна материя.

Но астрономите са объркани - как възникват тези тъмни галактики?

"Трудно е да се спори с наблюденията, но заключението от този документ е в противоречие с моето разбиране за това как се образуват галактики", отбелязва Марла Геха (Marla Geha) от Йейлския университет. "Аз се надявам тези обекти да са доста редки или уникална форма, възникнала при специални условия, такива като плътен галактичен куп. В противен случай може да се наложи да се пренапише теорията за образуването на галактиките".