05 декември 2019
  •  Говорят медиците

Открита е най-ярката галактика във Вселената

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 май 2015 в 14:1929310
Концепцията на художник изобразява текущия рекордьор за най-ярка галактика във Вселената, WISE J224607.57-052635.0. Снимка: NASA/JPL-Caltech

Астрономи откриха най-ярката галактика във Вселената. Тя блести със светлината на повече от 300 000 000 милиона слънца и принадлежи към нов клас обекти, открити от телескопа WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) - изключително светли инфрачервени галактики (ELIRGs).

WISE J224607.57-052635.0 е галактика, която се намира 12,5 милиарда светлинни години от Земята. Яркостта й се дължи на наличието в центъра й на супермасивна черна дупка, която привлича материя, образувайки акреационен диск около нея, съобщи НАСА.

Материалът в този диск се нагрява до милиони градуси и излъчва светлина във видимия, ултравиолетовия и рентгеновия диапазон. Тази светлина се блокира от заобикалящите я струпвания от прах. Космическият прах се нагрява и излъчва в инфрачервения спектър и поради това тази галактика не е забелязана досега.

В инфрачервените снимки на телескоп WISE са открити общо 20 от тези впечатляващи галактики през 2010 г., когато е увеличена чувствителността му.