Първата снимка, направена от "Джеймс Уеб". Космическият телескоп започва научната си работа (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 12 юли 2022 в 01:42 22342 0

Първата снимка на JWST: галактическия куп SMACS 0723. Кредит: NASA/ESA/CSA

Очакваното с толкова нетърпение първо пълноцветно изображение на космическия телескоп, изпратено от космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) бе показано на 12 юли в 00:00 българско време. JWST може да надникне по-далече във Вселената от всеки телескоп, изграждан преди него и след 14 години забавяне най-накрая виждаме на какво е способен.

От обявените предварително 5 цели на НАСА, президентът на САЩ Джо Байдън на специално събитие в Белия дом представи едно от първите изображения на най-мощния космически телескоп досега.

Изображението показва област от небето SMACS 0723 - на преден план е голям клъстер от хиляди далечни галактики на около 4,6 милиарда светлинни години. Масата от тези галактики изкривява пространство-времето по такъв начин, че обектите зад клъстера се увеличават, което дава на астрономите начин да надникнат около 13 милиарда години в ранната вселена.

„Гравитацията на SMACS 0723 действа като естествена леща, усилвайки и изкривявайки светлината от обектите зад нея. Това ни позволява да видим както изключително далечни, така и тъмни популации от галактики, които са недостъпни за пряко наблюдение“, заявява НАСА.

Изображение на масивния клъстер SMACS 0723, направено от космическия телескоп James Webb. Първо се виждат галактиките, които изкривяват формите на близките галактики в купа - ярката бяла елиптична галактика в центъра и по-малките бели галактики наоколо. Свързани помежду си от гравитацията, те огъват, разтягат и изкривяват светлината от галактиките, които се появяват на огромни разстояния зад тях. Тези изкривени фонови галактики се виждат като дълги оранжеви дъги, които се появяват към центъра на изображението. Много от далечните галактики в това поле все още нямат имена, нито са официално каталогизирани. Джеймс Уеб е предоставил най-дълбокия поглед към Вселената до момента - и той е препълнен с нова информация.Това е изображение с най-висока разделителна способност на инфрачервената вселена, правено някога. Изборът на SMACS 0723 като една от първите цели има смисъл, като се има предвид, че се вписва идеално в изследванията на JWST за ранната вселена, една от научните теми, избрани за телескопа. Кредит: NASA/ESA/CSA

Изображение на масивния клъстер SMACS 0723, направено от космическия телескоп Хъбъл. Кредит: NASA

Дори и с помощта на гравитационната леща другите съществуващи телескопи никога не биха могли да видят толкова далеч. Но космическият телескоп "Джеймс Уеб", известен още като JWST, е невероятно голям - с 6,5 метра в диаметър огледалото му е почти три пъти по-голямо от това на космическия телескоп "Хъбъл". Той също така вижда в инфрачервените дължини на вълните на светлината, където се появяват далечни галактики. Тези характеристики му дават предимство пред предишните обсерватории.

Въпреки че това първо изображение представлява най-далечния изглед на космоса досега, „това не е рекорд, който ще остане дълго време“, заявяват от НАСА.

Още четири изображения ще бъдат публикувани на 12 юли от 17:30 българско време, покриващи всеки аспект от научните теми на обсерваторията. Важно е да се каже, че това наистина е само началото. Астрономите и научните институти по целия свят ще получат данни от JWST, които ще разширят познанията ни за ранната вселена както нищо досега, и вълнението е обяснимо.

JWST може да надникне назад във времето до само сто милиона години след Големия взрив – на практика детските години за нашата Вселена, преди 13,8 милиарда години. Всичко това е благодарение на огромното му първично огледало и способността му да вижда древната, разтегната инфрачервена светлина на далечния космос.

Тъй като Вселената се разширява, светлината от тези най-първи звезди се измества от ултравиолетовите и видимите дължини на вълните към по-дългите инфрачервени дължини на вълните, които JWST може да открие в невиждани досега детайли.

"Високата чувствителност и сила на устройствата на новия телескоп сега ще ни осигурят безпрецедентна възможност да изследваме химическия състав на междузвезднитеобекти и да научим много повече за тяхната природа: Откъде идват, как са били формирани и какви условия съществуват в системите, от които се случват", заявява Мартин Кординър (Martin Cordiner), астрофизик от Центъра за космически полети "Годард".

JWST бе изстрелян през декември миналата година и сега обикаля около Слънцето на 1,5 милиона километра от Земята.