12 май 2021

Първият успешен полет на хеликоптер на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 април 2021 в 14:54 12190
Марсианският хеликоптер на НАСА е направил тази снимка, докато се изкига над марсианската повърхност на 19 април 2021 г. Той използва своята навигационна камера, която автономно проследява повърхността по време на полет. Кредит: NASA / JPL-Caltech

В понеделник хеликоптерът Ingenuity на НАСА стана първият летателен апарат в историята, който извърши контролиран, управляван полет на друга планета. Екипът на Ingenuity потвърди, че полетът е успешен, след като получи данни от хеликоптера чрез марсохода Perseverance в 6:46 ч. EDT (13:46 ч. българско време).

„Ingenuity е най-новото в дългогодишната традиция на проектите на НАСА, постигащи цел в космическите изследвания, някога смятана за невъзможна“, заяви  администраторът от НАСА Стив Юрчик (Steve Jurczyk). „Не знаем точно докъде ще ни доведе Ingenuity, но днешните резултати показват, че небето - поне на Марс - може да не е границата“.

Хеликоптерът, задвижван със слънчева енергия, за първи път се пренася във въздуха в 3:34 ч. EDT.

Данните за висотомера показват, че Ingenuity се издига до предписаната максимална височина от 3 метра и поддържа стабилен ход за 30 секунди. След това се спуска, докосвайки обратно повърхността на Марс, след като регистрира общо 39,1 секунди полет. Допълнителни подробности за теста се очакват по-късно.

Въпреки че Ingenuity не е основният фокус на мисията на марсохода Perseverance - която е да търси признаци на живот и да взема проби от марсианска почва - малкият хеликоптер може да осигури напредък в изследването на човека на Марс и други небесни тела. Марсоходи като Perseverance нямат възможност да знаят какво може им предстои по пътя им. Но малък летателен апарат като Ingenuity може да стане разузнавач, летящ пред марсохода, за да му помогне да избегне препятствия по повърхността на Марс и да стигне до области, до които други роувъри не биха могли да достигнат.