20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Пилетата броят отляво надясно, точно като хората, показва проучване (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 януари 2015 в 12:4542703
Снимка: aaas.org

Хората и пилетата имат една обща черта - смятат, че числата се увеличават от ляво на дясно. Това е заключението, направено в хода на експерименти от италиански учени, автори на статия в списание Science.

Макар и да не могат да смятат, пилетата успяват да разграничават група обекти според броя им.

Изследователите от университета в Падуа, използвали бели карти с отпечатани с различен брой червени квадрати. Екипът начело с професора по психология Роза Ругани (Rosa Rugani) многократно тествал 64 тридневни пилета с храна скрита зад пластмасовите карти.

В началото на пилетата показали карта с 5 точки, зад която се крие червейчето. Когато трябвало да  избират между две карти с по две точки, пилетата търсели храната винаги зад лявата карта. И обратно, когато им показвали карти с осем точки, пилета винаги отиват зад дясната карта. Тоест, първоначално показана карта с 5 точки им е била като еталон, с който са сравнявали следващите - като са определяли 2 като по-малко от 5 и 8, като по-голямо.

Обаче, ако в началото им покажат карта с 8 точки, а след това - карта с 20, пилетата избират лявата карта. (8 е по-малко от 20). Зависимостта не зависи от формата, цвета и други параметри.

Екипът установил, че пилета отиват наляво винаги, когато видят по-малък брой и клонят надясно, ако видят повече квадратчета. "Пилетата 1) запомнят и 2) сравняват с броя на точките на вече наблюдаван при теста", каза д-р Ругани.

Учените са заключили, че начинът на подредба на числата, не само в резултат на обучение. Това е вродена склонност. Възможно е, според изследването, тази способност да е възникнала преди милиони години, много преди еволюцията да раздели предците на хората и птиците.

Вероятно възприемането на числовия ред е свързано с общи за птиците и бозайниците принципи на мозъчната асиметрия. Подобни резултати са получени при опити през 2014 г. със 7-месечни деца.

Някои учени отдават това на леко изместване на фокуса на внимание: хората по-внимателно разглеждат обекти от лявата страна на зрителното си поле и затова започват да броят, започвайки от ляво на дясно.

Фактът, че семитските народи, които в зряла възраст броят от дясно на ляво, а също и пишат така, говори, че вродената склонност за посока на броене, подлежи на промяна.

.

Поп Дръвчо 01.02 2015 в 09:55 3
А па дедо ви поп е установил че котките могат да броят до 4 - което им отваря доста проблеми ако решат да преместят 5 малки котенца от едно място на друго. Но до 4 се справят идеално.
Ваня 01.02 2015 в 06:02 2
А прочетохте ли до края?
"Фактът, че семитските народи, които в зряла възраст броят от дясно на ляво, а също и пишат така, говори, че вродената склонност за посока на броене, подлежи на промяна"
Или не знаете кои са "семити"?
Rhapsody of fire 01.02 2015 в 01:11 1
Като хората? Излиза, че арабите, евреите и т.н. не са хора. Я помислете малко.

13 септември 2019 в 00:003637