Почистването може да създаде замърсяване на въздуха, което съперничи на градските улици

Почистващите продукти с аромат на бор и цитрусови плодове реагират с озона и създават опасни частици

Ваня Милева Последна промяна на 01 март 2022 в 00:01 10721 0

Почистващите продукти с разтворители с аромат на цитрусови плодове или бор могат да генерират вредни частици във въздуха, когато реагират с озон. Кредит: Max Pixel

Чистотата винаги се е смятала за добродетел, но ново проучване предполага, че може да има неочакван недостатък: няколко минути почистване на закрито с почистващ продукт със свеж аромат могат да генерират толкова частици във въздуха, колкото превозните средства на оживена градска улица. Откритието предполага, че професионалните почистващи препарати могат да създават риск от последици за здравето заради честото излагане на тези суспендирани малки частици, известни като аерозоли.

„Бях абсолютно изумена, че избърсването произвежда потенциално вредни аерозоли със скорост, подобна на тези, генерирани от трафика на оживена улица“, разказва Никола Карслоу (Nicola Carslaw) от Университета в Йорк, която изследва замърсяването на въздуха в затворени помещения, но не участва в проучването.

Регулаторите за безопасност и условия на труд трябва да обърнат особено внимание на този документ, смятат учените.

Въздухът в домовете, училищата и офисите понякога може да бъде по-мръсен от въздуха на открито, дори в градовете с проблеми със замърсяването. Всякакъв вид изгаряне - свещи, тамян, цигари - влияе зле. Газовите печки и храната за готвене също изхвърлят нездравословни частици във въздуха, които могат да причинят астма и други здравословни проблеми при вдишване. Други значими източници на замърсяване на въздуха в помещенията са продуктите за лична хигиена и почистване, чиито аромати съдържат летливи органични химикали, които реагират с озона в въздухът да образува малки частици, известни като аерозоли.

Една от опасните молекули е лимоненът, който обикновено се добавя към почистващи препарати и лак за мебели, за да помогне за премахване на масло и мазнини. Молекулата с аромат на лимон реагира лесно с озон, външен замърсител, който е основната съставка в смога. Когато озонът навлиза в сградите, той реагира с лимонен и подобни молекули, наречени монотерпени, превръщайки ги в пероксиди, алкохоли и други молекули, които прерастват във въздушни частици. Малките частици могат да се задържат дълбоко в белите дробове, да дразнят клетките и - при достатъчно висока експозиция - да доведат до здравословни проблеми като астма. При уязвими хора замърсяването на въздуха с частици може да причини инфаркти и инсулти.

Предишни проучвания установяват, че почистващите продукти могат да генерират такова замърсяване. Но не всички от тези експерименти са били реалистични. Новото проучване има за цел да разкрие, минута по минута, какво се случва с въздушните реакции по време на типично почистване на пода. Изследователите внасят своите лабораторни инструменти в стая с обем на въздуха от 50 кубически метра, около половината от размера на контейнер на полуремарке. На сутринта те бършат пода за 12 до 14 минути с почистващ препарат на терпенова основа. След това  използват най-съвременни инструменти за наблюдение на молекулите и частиците, докато реагираха през следващите 90 минути.

„Това е първото проучване, което наистина разглежда целия химичен процес при реалистични условия на закрито“, отбелязва съавторът Филип Стивънс (Philip Stevens), атмосферен химик от Университета в Индиана, Блумингтън.

След като изследователите събират данни от стаята, те изчисляват колко частици, по-малки от половин микрон, би вдишвал човек там по време на почистването. Използвайки стандартен компютърен модел, екипът съобщава , че човек би вдишвал около 1 милиард до 10 милиарда наночастици всяка минута. Това е еквивалентно на улица с оживен трафик на превозни средства в типичен американски или европейски град. Също така е почти същото като да готвите с газов котлон или да запалите свещ.

Изследователите също така откриват краткотрайни молекули, наречени радикали, като хидроксил и хидропероксил, за които е известно, че предизвикват реакции, които създават частици на открито. Но новите изследвания показват, че те могат да се образуват и на закрито, от реакции между монотерпени и озон. Скоростта, с която се случва на закрито, е изненадваща за изследователите.

Карслоу добавя, че това „наистина важно откритие“ трябва да предизвика опасения относно качеството на въздуха в помещенията.

Как влияе отварянето на прозорците? Вентилацията в лабораторията, подобно на типична офис сграда, не бе достатъчно мощна, за да отстрани частиците. Вентилацията също може да бъде нож с две остриета, казват изследователите. Тя премахва частиците, но може да внесе и по-опасен озон отвън.

Поддържането на нивата на озона под една част на милиард – или чрез намаляване на вентилацията, или чрез използване на въздушни филтри с активен въглен – би помогнало за намаляване на образуването на частици, казват изследователите. Същото е и с почистването сутрин или вечер, когато нивата на озон най-често са по-ниски, и избягването на продукти с лимонен или други видове терпени. Преносимите въздушни филтри също могат да намалят концентрацията на частици в помещенията, отбелязва съавторът Брандън Бур (Brandon Boor), строителен инженер в Университета Пардю.

За щастие, времето също помага: В часовете след почистването новообразуваните частици нарастват по размер, след което се утаяват от въздуха. Когато се отложат върху повърхности, частиците са безвредни.

По-големият проблем, смята Бур, е недостигът на регулации за проектиране и експлоатация на сгради - и използването на определени химикали в тях - по отношение на качеството на въздуха.

"Трябва да обърнем по-голямо внимание на това, което се случва в закрити среди."

Справка: Chemistry and human exposure implications of secondary organic aerosol production from indoor terpene ozonolysis
COLLEEN MARCIEL F. ROSALES еt аl.
SCIENCE ADVANCES • 25 Feb 2022 • Vol 8, Issue 8 • DOI: 10.1126/sciadv.abj9156