Прекурсори на ДНК се раждат близо до умиращи звезди

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 май 2015 в 15:55 3257 0

Кредит physicsworld

Учени от САЩ и Холандия са пресъздали в лабораторията в Бъркли среда, която прилича на тази, която е в близост до старите звезди, а след това получили предшественици на РНК и ДНК.

След като термоядрените реакции в старите звезди приключат, тяхното вещество може да стане източник за формиране на сложни биомолекули. Новото изследване е публикувано в Astrophysical Journal, съобщава Daily Galaxy.

ДНК е синоним на живот, но как се е образувала? Учените се стремят да отговорят на този въпрос като се опитват да пресъздадат условията, които формират молекулните предшественици на ДНК. Тези прекурсори (изходни вещества) са въглеродни структури - пръстени, с вградени азотни атоми, ключови компоненти на нуклеотидните бази, които от своя страна, са градивните елементи на двойната спирала.

За да пресъздадат условията в околностите на звездите (като налягане и температура), изследователите от катедрата Energy's Advanced Light Source, лаборатория Бъркли, използват като източник на енергия в устройство, наречено сопло (дюза). Соплото е използвано за изследване на образуването на сажди при горивни процеси. Учените на шега го наричат "космическо барбекю". То е предназначено да се проверят различни химични реакции при изключително високи температури.

Устройството било напръскано с ацетилен, който чрез синхротронна радиация бил нагрят до температура от 700 Келвина. В резултат на това, изследователите успели да получат азотосъдържащи органични съединения - хинолин и изохинолин. Според учените, тези съединения са се образували много близо до старите звезди, а по-късно са били разпръснати от звездният вятър на по-далечни разстояния.

"След като молекулите са изхвърлени в междузвездното пространство в студени молекулярни облаци, те се кондензират на наночастиците на тези облаци, където претърпяват други промени. Тези процеси могат да доведат до по-сложни молекули, които са от решаващо значение за образуването на РНК и ДНК." - казва Ралф Кайзер (Ralf Kaiser), професор по химия в Университета на Хавай, Маноа, един от авторите на изследването.

Кайзер отбелязва също, че този експеримент показва за първи път по какъв начин в космоса става синтеза и нататъшното развитие на азотосъдържащите ароматни съединения.