12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Проект за ускорител на елементарни частици на околоземна орбита

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 април 2015 в 09:3325520

Благодарение на проект на американски учени, може да има северно сияние във всяка точка на земната атмосфера заради изведен в орбита ускорител на елементарни частици. Проектът е представен в списание Journal of Geophysical Research, съобщава онлайн изданието Eos.

Енергията на лъча на ускорителят, насочен към Земята, ще бъде 0.5-10 електронволта, с продължителност на импулса 0,1 микросекунди. Планира се ускорителят да е на 300 км надморска височина.

Апаратът е базиран на разработен от Националната ускорителна лаборатория SLAC компактен ускорител на елементарни частици за изучаване на космоса (Compact Particle Accelerator for Space Science, Compass). Този инструмент ще позволи да се изследва поведението на частиците в горната част на атмосферата. Например, траекториите на електроните ще очертаят силовите линии на магнитното поле на Земята. Учените ще могат да видят как се огъват в периодите на висока геомагнитна активност при слънчевите бури.

Потокът електрони при снижаването си ще се сблъсква с молекулите на атмосферата и това ще доведе до изкуствено северно сияние.

Засега това е само теоретична концепция, но изчисленията на учените посочват възможността за неговото производство и експлоатация.

През периода 1997-2013 в САЩ е работил комплексен проект за изучаване на йоносферата и полярните сияния HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program).