Провалена звезда ли е Юпитер?

Въпреки че Юпитер е голям, ще трябва да бъде около 75 пъти по-голям от сегашната му маса, за да запали ядрения синтез в ядрото си и да стане звезда.

Ваня Милева Последна промяна на 28 юли 2021 в 00:05 9832 0

Юпитер отблизо. Космическият кораб "Касини" на НАСА засне това изображение на гигантския Юпитер, когато прелетя покрай планетата през декември 2000 г. Кредит: NASA/JPL

Планетата Юпитер е ярка при ясно небе.

Наблюдателите от древния Рим кръстили Юпитер, свързан с върховния бог Зевс от древногръцката митология.

Но когато Галилей обръща телескопа си към небето през 1610 г., Юпитер придобива ново значение. Галилей открива четирите основни луни на планетата - и стана свидетел на първото ясно наблюдение на небесните движения около тяло, различно от Земята.

За астрономите Юпитер е най-голямата планета в Слънчевата система много преди някой космически кораб да осигури подробни данни.

Гигантският размер на планетата - 142 984 километра по екватора - съдържа 2,5 пъти масата на всички останали планети, взети заедно. Това прави Юпитер най-доминиращото тяло в Слънчевата система след Слънцето.

Обемът на планетата е толкова голям, че в него могат да се поберат 1321 Земи.

Юпитер е великолепен пример за газова гигантска планета. Той няма твърда повърхност и е съставен от малко скалисто ядро, затворено в обвивка от метален водород, което е заобиколено от течен водород, който от своя страна е покрит с водороден газ. Чрез преброяване на атомите атмосферата му е около 90 процента водород и 10 процента хелий.

Голямо червено петно. Космическият кораб "Галилео" на НАСА забелязва необичаен амонячно-леден облак (светлосин) отгоре и отляво на дълготрайното Голямо червено петно ​​на Юпитер (в центъра) на това фалшиво оцветено изображение с фалшив цвят. Кредит: NASA/JPL

Доминирането на Юпитер в Слънчевата система доведе до много космически мисии, започвайки с прелитането на Pioneer 10 от 1973 г. Година по-късно Pioneer 11 преминава покрай голямата планета. Но сложното, близко проучване на гигантската планета започва с полетите на Вояджърите на НАСА през 1979 г.

Voyager 1 и 2 неимоверно увеличават нашите познания за Юпитер. Те картографират луните на планетата, правят подробни изображения на сложната атмосфера на Юпитер и дори откриват слаб набор от пръстени.

Мисията на НАСА „Галилео“, която навлезе на орбита около Юпитер през 1995 г., даде на учените още един неочакван принос. Дори когато се приближи до Юпитер през 1994 г., „Галилео“ стана свидетел на едно от най-великите събития в историята на Слънчевата система - грандиозният сблъсък на кометата Шумейкър-Леви 9 в гигантската планета. „Галилео“ изпраща сонда, която стремглаво пада в атмосферата на Юпитер. Сондата взема проби от атмосферата директно и връща много информация, преди огромното налягане дълбоко под облаците на Юпитер да я смачка. През 2003 г., в края на мисията, самият „Галилео“ има същата съдба.

През юли 2016 г. космическият кораб Juno на НАСА навлезе в орбита около Юпитер, за да започне нов кръг от научни наблюдения. С Juno изследователите точно картографират гравитационното и магнитното поле на Юпитер, научават много за клъстера от полярни циклони на планетата и откриват, че газовият гигант изненадващо се върти като твърдо тяло точно под хаотичните си облачни върхове. Въпреки че първоначално Juno трябваше да прекрати научните си операции през февруари 2018 г., мисията беше наскоро удължена и сега се очаква да продължи до юли 2021 г.

Истински цветни (вляво) и фалшиво оцветени мозайки показват как въздушните ленти на изток и запад между екватора на планетата и полярните региони контролират атмосферата на Юпитер. Кредит: NASA/JPL

Размерът и сходството на Юпитер с кафяви джуджета и малки звезди са накарали някои да го определят като „неуспешна звезда“. Ако планетата се бе формирала с по-голяма маса, твърдят те, Юпитер щеше да запали ядрения синтез и Слънчевата система щеше да има двойна звезда. Животът може никога да не се развие на Земята, защото температурата би била твърде висока и атмосферата нямаше да е подходяща.

Но въпреки че Юпитер е голям, повече от всяка друга планета в Слънчевата система, ще трябва да бъде около 75 пъти по-голям от сегашната му маса, за да запали ядрения синтез в сърцевината си и да стане звезда. Астрономите са открили други звезди, заобиколени от планети с маси далеч по-големи от тези на Юпитер.

Ами кафявите джуджета? Най-голямата ни планета не се доближава дори до тези „почти звезди“. Астрономите определят кафявите джуджета като тела с поне 13 пъти масата на Юпитер. В този момент водородният изотоп, наречен деутерий, може да започне синтез в началото на живота на кафяво джудже.

Така че, докато Юпитер е планетарен гигант, неговата маса далеч не достига нормата, за да го смятаме за несъстояла се звезда.

Източник: Is Jupiter a Failed Star?, astronomy