Проверка на експеримент не разкри никакви признаци на тъмна материя

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 декември 2018 в 14:53 5139 0

Кредит DAMA/LIBRA

Резултатите от италианския експеримент за търсене на тъмна материя, публикувани през 2013 г. и неприети от научната общност, отново се подложиха на съмниние след експеримента COSINE-100.

Космическите наблюдения показват, че Вселената трябва да бъде изпълнена с неизвестен вид невидими субатомни частици. Допълнителната маса, осигурена от тъмната материя, е необходима, за да се обясни движението на звездите в галактиките и как материята се събира във Вселената. Въпреки многото експерименти, търсещи тайнствената невидима субстанция, никой не успя да открие тези частици.

Изследователите, работещи с експеримента DAMA/LIBRA в Националната лаборатория Gran Sasso в Италия, твърдят, че имат сериозни доказателства за взаимодействието на тъмната материя с техния сензор. Сега експериментът COSINE-100 започна да търси частици с помощта на датчик от същия тип, използван в експеримента DAMA, но не открива никакви признаци на тъмна материя.

Статия за изследването е публикувана в списание Nature.

Както DAMA, така и COSINE търсят частици от тъмната материя, които се разпадат на атомни ядра в кристали на натриев йодид. При такъв сблъсък в кристала трябва да се появи малък светлинен сигнал. Но обикновените земни взаимодействия могат да предизвикат подобни сигнали, например при малко количество радиоактивни елементи.

Екипът на DAMA наблюдава своите кристали от години, опитвайки се да идентифицира признаци на тъмна материя. Изследователите съобщават, че броят на сблъсъците в сензора DAMA се увеличава и намалява в съответствие с определен годишен модел. Този модел, твърдят те, се дължи на движението на Земята през поток от тъмна материя, докато планетата се върти по своята орбита около Слънцето.

Годишните колебания на сигналите от "частици тъмна материя" в експеримента DAMA/LIBRA. Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment

Няколко други експеримента също се опитаха да проследят този тип годишни промени, но не намериха нищо. Все пак те използвайа различен материал в своите сензори.

Екипът от Университета в Йейл е убеден, че експериментът COSINE-100, използващ същия материал, ще помогне да се разбере защо DAMA успява да получи своите резултати.

Вместо да се опитват да проследяват годишните промени, изследователите, работещи по COSINE-100, сравняват честотата на сблъсъците в своя сензор, намиращ се в подземната лаборатория Yanyan в Южна Корея, с броя на очакваните реакции към други източници, включително радиоактивността. Екипът не намери признаци на сигнали, които биха могли да бъдат тъмна материя.

Въпреки това екипът на DAMA се придържа към твърденията си.

В бъдеще учените, участващи в експеримента COSINE-100, възнамеряват да проверят изявленията на екипа на DAMA относно годишните промени в броя на сблъсъците.