15 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Ракът на панкреаса може да се диагностицира по анализ на урина

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2015 в 16:5726380
Ракови клетки в панкреаса. Снимка: bbc.com

Прост анализ на урина, разработен наскоро от британски учени, би могъл да открие наличието на рак на панкреаса много по-рано от други тестове.

Резултатите от изследването, проведено от екип учени Великобритания и Испания са публикувани в списание Clinical Cancer Research.

Изследователите открили, че един от индикаторите на заболяването е особена протеинова следа в урината на пациента, съобщава BBC Science.

Учените са анализирали 488 проби от урина: 192 били на пациенти, диагностицирани с рак на панкреаса, 92 - пациенти с хроничен панкреатит и 87 - от здрави доброволци и още 117 проби от пациенти с други доброкачествени и злокачествени заболявания на черния дроб, жлъчния мехур са използвани за потвърждаване на резултатите от анализа.

От 1500 протеини, срещани в тестовете, три вида - LYVE1, REG1A и TFF1 - са наблюдавани в по-високи концентрации при пациенти с рак на панкреаса. Това може да се нарече своеобразен "протеинов подпис", който оставя болестта.

Този "подпис" е намиран в анализа на урината в 90% от случаите на пациенти с рак на панкреаса. В урината на пациенти с хроничен панкреатит трите вида протеин също се откриват, но в много по-ниски концентрации.

Учените се надяват да продължат изследванията в тази област, която засега дава окуражаващи резултати.

Ракът на панкреаса в 80% от случаите се диагностицира в последния стадий, когато операция за премахване на тумора вече е невъзможна.

11 ноември 2019 в 00:006113