САЩ одобриха генно модифицирана гъба

Никола Кереков Последна промяна на 15 април 2016 в 13:10 4379 0

Американският отдел по земеделие (USDA) няма да налага специална регулация на вид гъба, генетично-модифицирана с помощта на метода CRISPR/Cas9.

Отдавна очакваното решение означава, че гъбата може да се култивира и продава, без да е необходимо да минава през регулационните процеси на агенцията - което я прави първият редактиран чрез CRISPR организъм, който получава разрешение за разпространение от американското правителство.

"Вероятно новината ще направи много щастливи представителите на научната общност," смята Каиксиа Гао (Caixia Gao), растителен биолог от Института по генетика и биология на развитието към Китайската академия на науките в Пекин, която не е участвала в разработването на гъбата. "Уверена съм, че скоро ще видим още много растения с радактирани гени, които няма да бъдат обект на регулация."

Инонг Йанг (Yinong Yang), растителен патолог към Щатския университет на Пенсилвания в Юнивърсити Парк, е модифицирал обикновената печурка (Agaricus bisporus) така, че да не покафенява. Този ефект се дължи на семейство гени, които кодират ензима полифенол оксидаза (PPO). Изтриването само на няколко базови двойки от генома на гъбата, позволило на Йанг да изключи един от общо шестте PPO гени - това довело до понижаване на активността на ензима с 30%.

Гъбата е един от около 30 генно-модифицирани организми (ГМО), които избягват системата от регулации на USDA, през последните 5 години. При всеки от тези случаи, Службата за растителна здравна инспекция към агенцията е потвърдила, че организмите - повечето от които растения - не се отнасят към нещата, които агенцията трябва да регулира строго. Тези организми все пак са подложени на контрол от страна на FDA и са под наблюдение от американската Агенция за защита на околната среда.

Някои от растенията, одобрени от USDA са получени с помощта на техники за генна редакция като zinc-finger нуклеза (ZFN) и TALEN. Но до сега не беше ясно дали USDA ще позволи на организми, модифицирани с най-актуалната в момента методика, CRISPR/Cas9.

Гъбата на Йанг не е обвързана с контрола на USDA, тъй като не съдържа чужда ДНК от вируси или бактерии. Такива мерки бяха необходими за ГМ растенията през 80-те и 90-те години на миналия век, когато правителството в САЩ разработи основните регулации за ГМО. Но новите техники за генна редакция, които не са свързани с такъв пренос на гени, бързо започват да се налагат над старите техники.

В момента САЩ преформулират законите си за регулация на ГМО, които са известни като Координирани норми за регулация в биотехнологията (Coordinated Framework for Regulation of Biotechnology). До момента, Националните академии на науките, инженерството и медицината за излъчили комитет, на който е възложено да предвиди какви иновации ще бъдат въведени в биотехнологичните продукти за следващите 5-10 години. Първото заседаниe на този комитет ще бъде на 18-ти април.

Междувременно, Йанг се колебае дали да стартира компания с цел комерсиализация на модифицираната гъба. Плодове и зеленчуци, които не покафеняват са ценни, тъй като могат да остават свежи за по-дълго време, дори когато са срязани, което значително удължава срокът им на годност. През последните 18 месеца, биотехнологични компании са въвели в търговската мрежа генетично-инженерни непокафеняващи ябълки и картофи.

"Трябва да обсъдим това с декана на университета и да видим какво възнамерява да предприеме университета от тук нататък," коментира Йанг перспективите неговата гъба да достигне до пазара. И отбелязва, че миналата есен университетът е подал заявление за патент на ГМ гъбата.

Източник: Scientific American