Създаден е нов метод за следене на здравето на пчелите и кошерите

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 17 декември 2019 в 00:26 5255 0

Кредит pixabay

Ново изследване може да даде насоки на пчеларите за здравето на колониите им, както и да помогне да се разбере ако има болести по растенията.

Това са възможните приложения на изследването върху протеините на меда на биохимика Росио Корнеро (Rocío Cornero) от Университета Джордж Мейсън във Феърфакс. Корнеро представя непубликуваното си изследване на годишната среща на Американското дружество по клетъчна биология и Европейската организация по молекулярна биология.

Любителите пчелари често не разбират какво стресира пчелите в кошерите им, дали липса на вода, глад или инфекция с патогени, разказва Корнеро, чийто баща също отглежда кошери преди да почине по-рано тази година. "Това, което откриваме в меда може да ни разкаже за здравето на колонията", допълва изследователят.

Пчелите са като миниатюрни учени, които летят и събират проби в широка гама природни условия, обяснява клетъчният биолог Ланс Лиота (Lance Liotta), ментор на Корнеро в университета. Докато пчелите се хранят, те приемат полени, почва и вода, протеини от други организми, включително плесени, бактерии и вируси, които стигат до стомаха на насекомите. Медът, който е на практика повърнат от пчелите, съдържа следи от всичко, което е влязло в контакт с насекомите, както и протеини от самите тях.

"Информационният архив на меда е невероятен", разказва Лиота. Но досега учените са имали трудности в изучаването на протеините на меда. "Той е много лепкав и трудно да се работи с него". Захарите в меда полепват по лабораторното оборудване, което обикновено се използва за изолиране на протеините.

Затова Корнеро разработва метод за извличане на пептиди, малки части от протеини, от меда, използвайки наночастици. След извличането от меда, пептидите са анализирани чрез масова спектрофотометрия, за да се определи последователността на аминокиселините, съставящи всеки фрагмент от протеините. След това пептидите се сравняват с база данни протеини, за да се определи кои организми са ги произвели.

Група ученици на стаж към университета събират 13 проби от мед от Вирджиния. Две допълнителни проби идват от родния град на Корнеро Мар дел Плата в Аржентина, от последните количества, събрани от баща й.

Протеини от пчели, микроби и от голямо разнообразие растения са между съединенията, открити в меда. Пептидите в една от пробите идват от няколко бактерии, включително и някои, които живеят естествено в стомашно-чревния тракт на пчелите, както и няколко разновидности, причиняващи заболявания. Открити са също и протеините от вируси и паразити по пчелите, включително и Varroa mites, които са отговорни за колапса на цели колонии. Тези резултати може да означават, че пчелите от това място може да имат проблем да преживеят зимата, защото имунната им система е по-неспособна да се бори с инфекции.

Изследвайки пробите Корнеро открива, че пчелите са събирали прашец от различни растения, включително слънчоглед, люляк, маслинови дървета, червена детелина, картофи и домати. Анализирайки поленовите пептиди, учените може в бъдещето да могат да потвърдят дали определен мед е направен от диви цветя, липа или акация например.

Още повече, изследвайки броя на пептидите в местните кошери би могло да даде на хората, страдащи от алергии, по-ясна идея какви алергени има в техния район. Учените откриват в меда и протеини на вируси по растенията, показател за видовете заболявания, които може да атакуват местните култури.

Корнеро се надява и да успее да разработи бърз протеинов тест, който да позволи на пчеларите, потапяйки пръчка в меда бързо да имат индикация за здравето на кошерите. Изследователят се надява по този начин почете паметта на баща си.

Източник: Science news - A biochemist’s extraction of data from honey honors her beekeeper father