Скоро ще стартира първата арабска космическа мисия на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 09 юни 2020 в 10:09 4924 0

Първата мисия на ОАЕ на марсианска орбита, наречена "Надежда", е планирана за изстрелване от Япония през юли, въпреки пандемията. Кредит: MBRSC

Първата космическа мисия на Обединените арабски емирства на Марс се готви да стартира в рамките на седмици.

Първата в света арабска сонда на Марс пристигна на мястото си на изстрелване в Япония, след като служители се съобразяват по отношение на карантинните протоколи, свързани с коронавируса, и ограниченията за пътуване, за да се гарантира, че космическият кораб може да стартира навреме през юли.

Марсианският орбитален апарат пристигна в космическия център Танегашима в Япония на 24 април след многодневно пътуване от Дубай по въздушен и морски транспорт, готов да започне окончателно тестване, зареждане с гориво и други подготовки за изстрелването по време на триседмичния прозорец, отварящ се на 14 юли на борда на японската ракета H-2A.

Корабът е наречен "Амал", което означава "Надежда".

Първата в света арабска сонда "Надежда". Кредит: MBRSC

Ще са нужни седем месеца, за да измине 493 милиона км до Марс и да започне своята орбита, изпращайки нови данни за климата и атмосферата на Червената планета. Сондата ще остане в орбита на Марс цяла марсианска година, 687 дни, за да събере достатъчно данни.

На брифинг в понеделник програмният директор Сара Ал Амири заяви, че проектът трябва да бъде основен стимул за младите арабски учени да започнат кариера в космическите технологии.

Ръководителите на мисията, напомнят на света, че преди осем века арабските изобретатели и интелектуалци са били начело на научните открития.

Владетелят на Дубай, едно от седемте емирства, съставляващи ОАЕ, се надява този амбициозен проект да събуди чувството за  гордост и да помогне на региона да се отдели от зависимостта си от петролната индустрия.

Спецификация на сондата. Кредит: MBRSC

Апаратът ще носи три вида сензори за измерване на сложния състав на атмосферата на Марс. Те включват мултимедийна камера с висока разделителна способност за измерване на праха и озона на планетата.

Другият инструмент ще бъде инфрачервеният спектрометър за измерване както на горната, така и на долната атмосфера и разработен от Унииверситета на Аризона, един от трите университета-партньори в проекта.

Третият сензор ще бъде ултравиолетов спектрометър за измерване на нивата на кислород и водород. Ал-Амири поясниа, че един от фокусите на изследването ще бъде как тези два елемента, които са от съществено значение за водата, са напуснали планетата.

ОАЕ има опит в космическите изследвания. Страната има апарати на околоземна орбита и е изпращала един астронавт до Международната космическа станция. Първият арабски астронавт, който отиде в космоса, бе принцът на Саудитска Арабия Султан Бин Салман Ал Сауд, който лети на американската космическа совалка през 1985 г.

Ако всичко върви по план, сондата "Надежда" ще пристигне на Червената планета в същата година, в която ОАЕ празнува 50 години от основаването си като нация през 1971 г.

Снимка на изстрелване на ракетата H-2A от космическия център Танегашима в Япония. Кредит: JAXA

"Надежда" е една от трите мисии на Марс, които се очаква да стартират това лято. Роувърът на НАСА Mars 2020 ще бъде изстрелян на 17 юли на американската ракета Atlas 5 на стартъпа United Launch Alliance от Кейп Канаверал.

Huoxing-1, китайската мисия с кораб на орбита около Марс, спускаем апарат и роувър, също ще бъде пусната през юли с ракетата Long March 5, въпреки че китайското правителство предостава малко актуализации за състоянието на мисията.

Още една мисия първоначално бе планирана да стартира това лято. Европейската космическа агенция и Роскосмос обявиха на 12 март, че ще забавят мисията на роувъра ExoMars до 2022 г., заради технически проблеми с авиониката и парашутите на космическия кораб.

Emirates Mars Mission arrives in Japan for launch preparations, Space Flight Now