Слънчевите ветрове пропукаха земното магнитно поле. Очакват се полярни сияния

Ваня Милева Последна промяна на 16 април 2020 в 00:00 9706 0

Кредит: NASA

Сайтът за прогнозиране на космическото време съобщава, че в момента Земята е ударена от поток слънчеви ветрове. Според сайта естеството на слънчевите ветрове причинява появата на малки пукнатини в магнитното поле на планетата.

Огромните пукнатини в магнитното поле на Земята остават отворени с часове, което позволява на слънчевия вятър да прониква и захранва бурно космическо време, според наблюденията от спътниците IMAGE и Cluster, съобщава американската космическа агенция.

Пукнатини са откривани и преди, но сега изследователите знаят, че могат да останат отворени за дълги периоди от време, а не се отварят и затварят само за много кратки интервали. Това ново откритие за това как се нарушава магнитният щит на Земята се очаква да помогне на космическите физици да дадат по-добри оценки на ефектите от "лошото" космическо време.

Докладът за настоящата прогноза за слънчевия вятър е направен от SpaceWeather.com. Все още не е ясно колко дълго ще продължи космическата буря.

Както е посочено в данните, събрани от сайта, високоенергийните слънчеви ветрове, излъчвани от Слънцето, в момента удрят Земята със скорост от около 414 километра в секунда. За щастие Земята е защитена от магнитосферата, която е като защитен балон, образуван от магнитното поле на планетата.

Сблъсъкът на слънчевите ветрове със земната магнитосфера се случва в зона, известна като магнитопауза. През повечето време магнитосферата е в състояние да ни защити от слънчевите ветрове и да им попречи да засегнат Земята.

В някои случаи обаче слънчевите ветрове могат да анулират части от магнитосферата, причинявайки пукнатини в магнитното поле. Това се случва, когато магнитното поле на Слънцето сочи на юг, което е състояние, наричано от учените като южно Bz или BsubZ.

„Земното магнитно поле сочи на север от магнитопаузата. Ако магнитното поле на Слънцето сочи на юг - състояние, което учените наричат ​​„южно Bz“ - тогава магнитното поле на Слънцето може частично да неутрализира магнитното поле на Земята в точката на контакт “, обяснява SpaceWeather.com.

Магнитопаузата е границата магнитосферата на небесно тяло, на която налягането на магнитното поле е равно на магнитното на обкръжаващата магнитосферата плазма или в случая - слънчеви ветрове.

Когато B z е на юг, тоест срещу магнитното поле на Земята, двете полета се свързват. След това може да последват линията на полето от Земята директно към слънчевия вятър и евентуално обратно към Слънцето. Насоченото на юг Bz отваря пукнатина, през която енергията на слънчевия вятър може да достигне земната атмосфера. Южното Bz често предвещава широко разпространение на полярни сияния, предизвикани от пориви на слънчевия вятър или изхвърляне на коронална маса, които са в състояние да инжектират енергия в магнитосферата на нашата планета. Кредит: SpaceWeather.com

Пукнатините в магнитосферата означават, че слънчевите ветрове могат да проникнат през магнитното поле на Земята и да засегнат планетата. За щастие, слънчевите ветрове, които в момента падат на планетата, не са толкова мощни.

За разлика от големите магнитни събития като събитието Карингтън, които могат да причинят прекъсвания на електрозахранването, потокът от слънчеви ветрове, които удрят магнитосферата, най-вероятно ще се отразят само на атмосферата. Тъй като слънчевите ветрове взаимодействат с земната атмосфера, те могат да причинят появата на полярни сияния върху засегнатите области.

Сателитът IMAGE на НАСА бе натоварен със задачата да снима магнитосферата на Земята. По време на мисията си той направи наблюдения на полярното сияние над Южното полукълбо, предизвикано от електрически заредените частици на слънчевите ветрове, духащи към Земята. НАСА  загуби контакт с IMAGE три месеца по-късно. Кредит: NASA