06 август 2020

Смъртоносна болест заразява само с едно вдишване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 юли 2016 в 14:50 69030
Снимка: EurekaAlert

Всичко е опасно. Седенето има опустошителен ефект върху здравето, пералните машини разпространяват Ешерихия коли, а дори и едно вдишване може да ни зарази с бактерия, която има 50% шанс да ни убие.

Бактерията, наречена Burkholderia pseudomallei, води до заболяване, познато като мелиодоза, най-често срещана в Югоизточна Азия и Австралия, пише American Society for Microbiology. Чрез експерименти с мишки, учените установили, че бактериите се предават от носа към мозъчния ствол на гръбначния мозък за около 24 часа.

"Представете си, че се разхождате и вдишвате дъха на природата, а на следващия ден имате бактерия, която уврежда гръбначния ви мозък“, коментира Джеймс Сейнт Джон (James St John), ръководител на Центъра по невробиология към университета в Грифит.

Най-голямата опасност е, че инфектирането може да протече безсимптомно години наред, без човек да знае, че е болен. Най-дългият известен инкубационен период за тези бактерии е 62 години.

„Бактерията може просто да стои в организма ви и да чака удобен момент, за да се прояви, или незабелязано да вреди на здравето ви цял живот“, разказва още Сейнт Джон. Той обяснява, че така години наред мозъчната функция може да отслабва и отслабва, без дори да разберем защо.

Мелиодозата убива около 89 000 души годишно със симптоми като повишена температура, болки в костите и абсцеси в черния дроб. Почти половината от населението в Югоизточна Азия може би е инфектирано, а коефициентът на смъртност е по-висок от 50% в места като Камбоджа и Северна Австралия.